🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
⚜
🔶
#بِسمِ اللهِ النُّور*بِسمِ اللهِ النُّرٍ النُّور*. .
با تحیت و تعزیت در خدمت شما با ادامه
#احکام_هاء_آخر_کلمه..
⚜از هاء جوهری/هاء سکت/
🔶 واینک
#هاء_ضمیر در آخر کلمه :
بارها گفته ایم و فی الحال تعریف هاء ضمیر: =هاء ضمیر یا
#هاء_کنایه
⚜هاء مضموم و یا مکسوری است که کرات در قرآن دیده می شود و گاهاً در
آخر آیات هم می بینیم و
#جایگزین اسم می شود.
[ ضمیر مفرد مذکّر غایب ] و معنی او و آن میدهد.. (لَهُ =برای او * برای آن) میبینید او و آن اینجا وجود ندارد و ❗️ بلکه
#هُ ( ضمیر برای شخص غایبی که در باره اش صحبت می کنیم)
در
#معیت است. و شخص غایب را
#کفایت می کند ؛
#مهمّ
(کِتَابِهِ =کتاب او ) و یا(نَصَرُوهُ = اورا یاری کردند )=( واو جمع پس فعل کردند هم جمع آمده )
🔶گفته ایم و میدانید که ما
#هاء_ضمیر #مفتوحه نداریم
#مهمّ
✅ هاء_ضمیر= از نظر اصطلاحی در قرآن : اینکه شما کسره هِ را انقدر سیر بدهی که تبدیل به یاء مدّی شود بِهِ=بِهِی
و یا از هُ = واو مدّی حاصل شود لُهُ =لهُو
🔶⚜🔶⚜🔶
قبلاً عرض شده هر اصطلاحی که در تدریس از آن صحبت می شود : یک معنای لغوی دارد و یک معنای کاربردی ؛ که در اینجا بحث از اشباء و عدم اشباء هاء ضمیر می باشد...
✅ ابتدا
#اشباء = یعنی سیر کردن و پرکردن و مقصود از آن
#تبدیل حرف با صدای کوتاه به حرکات کشیده( حروف مدّی ) و
✅بلا اشباء : ضدّ اشباء را گویند و معنای آن
#اداء_حرف با صدا و یا حرکت کوتاه است)
🔶ابتدا با شرایط
#عدم اشباء
[ اگر خاطرتان باشد در دوره روخوانی گفتیم واو مدی در شش کلمه خوانده نمی شود ] و منظورمان أُ مضمومه بود 💢 أُو لَی =ضمه اشباء شد و واو = أُولَی /
💢 امَا در کلمه
#أُولِی #بلا اشباء
چرا که ضمه اشباء نمی شه و ناچار واو تلفظ نمی شود 💢و یا در کلمه جَاٶُو
[ دقت بفرمایید اگر ما حرکت ضمه را از
#جَاٶو حذف کنیم دلیلی بر اشباء نداریم یعنی حرکتی وجود ندارد ]
در واقع ضمه اشباء گردیده ولی در کلمه جَاٶُ ضمه اشباء نشد..
🔶ذیلاً به موارد
#هاء_ضمیر می پردازیم : 👇👇
✅
#شرایط_عدم_اشباء (بلا اشباء)
#هاء_ضمیر
🔶الف : وقتی دو طرف یا یکی از طرفین
#هاء_ضمیر؛ ساکن باشد:
💢