🔰«شبهة آکل و مأکول» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آكل و مأكول: خورنده و خورده‌شده. 🔶يكى از مسائل مهم در فلسفۀ اسلامى شبهۀ آكل و مأكول است. و بيان آن است كه برمبناى معاد جسمانى شبهه شده است كه هرگاه انسانى مأكول انسانى ديگر واقع شود و صورت انسان اول را رها و صورتى ديگر بخود گيرد آيا كداميك از آنها محشور در روز قيامت مى‌شوند؟ و چنانكه انسانى طعمه حيوان درنده‌اى شود و صورت سبعى به خود گرفت در قيامت آن انسان مأكول به صورت حيوان آكل زنده مى‌شود يا نه‌؟ و بالأخره اجزاء انسان كه فانى و متلاشى مى‌شود و در طى زمانهاى مختلف صور مختلف بخود گيرد آيا به صورت انسان زنده مى‌شود و يا با يكى از صور ديگر؟ 🔷 و از فروع اين مسأله است كه انسان به حكم اصل ضرورى بدل ما يتحلل از ابتدا تا آخر عمر مرتب در تحليل و تحول است و اجزاء آن در حال تبدلند آيا با صورت آخر عمر زنده مى‌شوند يا با صورت اول‌؟ 🟢در پاسخ همۀ اين اشكالات فلاسفه گويند صور اصلى و نوعى به يكديگر تبديل نمى‌شوند و آنچه تبديل و تحول مى‌يابد ماده است كه هر آن صورتى را رها كرده صورتى ديگر به خود مى‌گيرد و گويند صورت اصلى و فصل اخير و صورت نوعيه در وعاء دهر محفوظ مى‌ماند. 📚منابع 1) منظومه، حاج ملا هادى، ص 320-348 2) رسالۀ عرشيه، ملا صدرا ضميمۀ مشاعر، ص 16 3) فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص845. 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛