🌐مقدمه‌ی ورود به اصول دین 8⃣ مقدمه‌ی8 ❇️ برای اهل الله دلیل بر او و او خودِ اوست: «يا مَنْ دَلَّ عَلى ذاتِهِ بِذاتِهِ.¹» 👤 اما برای غیر آنان، همین که در خودش بنگرد، کفایت می‌کند تا به خدای ایمان بیاورد. مثلاً انسان، موجودى كه حكمتِ پوست او، بعد از كاوش‌هاى علمى هنوز مستور است، بايد ديد كه در باطن و مغز او چه غوغايى است؛ از شهوتى كه براى جلب ملايمات و غضبى كه براى حفظ آنها و دفع ناملايمات به او عنايت شده، تا عقلى كه براى تعديل اين دو از جهت عملى و هدايت حواس از جهت نظرى به او افاضه شده است: ‌﴿وَ إنْ تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّه لاَ تُحْصُوهَآ.²﴾ ⁉️ چنين كتاب حكمتى با چه قلمِ علم و قدرتى بر قطره‌ی آبى نوشته شده است؟! ﴿فَلْيَنْظُرِ الانْسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِنْ مَّآءٍ دَافِقٍ.³﴾ ⁉️ اين چه و و است كه از حيوان ذرّه‌بينىِ شناور در آن ماء مَهين، بشرى آفريد كه مشعل ادراكش اعماق آفاق و أنفس را كاوش كند و زمين و آسمان را ميدان جولان و خود قرار دهد؟! 💠 ﴿أَلَمْ تَرَوْاْ أَنَّ الله سَخَّرَ لَكُم مَّا فِى السَّمَاوَتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فی الله بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَهُدًى وَ لاَ كِتَابٍ مُّنِيرٍ.⁴﴾ 🔆 در مقابل عظمت اين علم و قدرت و رحمت و حكمت، آدمى چه مى‌تواند بگويد بجز آنچه خود او فرمود: ﴿فَتَبَارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِين.٥﴾ 📿 و چه مى‌تواند بكند جز آنكه به خاک بيفتد و سر بر آن آستان جلال بسايد و بگويد: «سُبْحَانَ رَبِّىَ الْأَعْلى وَ بِحَمْدِهِ.» 📌 ۱. بحار الانوار، ج۸۴، ص۳۳۹؛ بيان عليه‌السلام: «اى كسى كه بر ذات خودت، به ذات خود دلالت کردی!» ۲. و اگر بشماريد نعمتهاى خدا را، نمى‌شود كه آنها را به حساب در آوريد. (نحل/۱۸) ۳. پس بايد نظر كند انسان كه از چه آفريده شده است؛ آفريده شد از آبى جهنده. (سوره طارق/۵_۶) ۴. آيا نمى‌بينيد كه خدا مسخّر كرد براى شما آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است و فراوان كرد بر شما نعمتهاى خويش را آشكار و نهان و بعضى از مردمانند كه مجادله مى‌كند در خدا به غير علم و نه هدايت و نه كتاب نور بخش. (لقمان/۲۰) ۵. پس بلند مرتبه است خداوندى كه بهترين آفرينندگان است. (مومنون/۱۴) 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr