📍 🎙 ♦️به‌لحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. 🔹موی سر باید پوشانده بشود. 🔹یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. 🔹قضیه این است که یکی از فقهای قرن ششم که اسمش خاطرم نیست و کتابش هم در دسترس نیست، در آن کتاب نوشته بوده که از نظر ما عورت تمام بدن زن است. 🔹یک اصطلاح فقهی هست که می‌گوید زن مثلا تمامش عورت است به جز وجه و کفین. 🔹منظور ازعورت این است که باید پوشانده شود نه اینکه عیب است. 🔹بعد ایشان از او نقل قول می‌کند که من از این فقیه قرن ششمی شنیدم که البته در کتابش که در دست نیست گفته عورت فقط همان بحث اندام تناسلی است و اصلا به مو برنمی‌گردد. 🔹یعنی آن فقیه دوم اصلا اسم مو را نیاورده. گفته از فلان فقیه شنیدم که فقط اندام تناسلی را گفته است. 🔹اینها برداشت­شان این بوده که این فقیه قرن ششمی گفته که منظور از عورت، آنچه باید پوشانده شود، فقط بحث تناسلی است. 🔹بعد این را نسبت می‌دهند به این که از نظر فلان فقیه حجاب سر واجب نبوده. 🔹این خیلی اشکال ضعیفی است. 🔹اولا کتاب آن فقیه اصلا در دست ما نیست. 🔹دوما این فقط یک نقل قول است. 🔹سوما اگر ما این نقل قول را بگوییم درست است پس این فقیه حتی پوشاندن بالاتنه را هم واجب نمی‌داند. 🔹اما اصلا این حرف در سایر فرهنگ‌ها هم بد است که بگوییم مثلا بالاتنه نیاز به پوشاندن ندارد. 🔹بعد بیاییم این را به اسلام نسبت بدهیم؟ این اشکال ضعیفی است که ایشان کرده و اصلا مستند ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net