📋
#یادداشت
🔻آنکه زعم خویش را «تاریخ» گفت
🔹از نظر نویسنده تکاپو شعار مشروعه از سوی روحانیت نشانه استبدادخواهی است چون این شعاری است که شاه قاجار سرمیدهد.
🔹مشروعهخواهی، جریانی است که با استبداد پیوند عمیقی دارد و چونان جبههای نیرومند علیه مشروطهخواهی در ستیز است و رهبری آن برعهده شیخفضلالله نوری است.
🔹اساسا «نخستینبار، نه روحانیون بلکه درباریان از واژه «مشروعه» استفاده کردند پس مشروعه، واژهای استبدادی است و در گفتمان استبداد معنا دارد و روحانی مشروعهخواه، هوادار استبداد است. بههمینخاطر، انبوهی از روحانیون مستمریبگیر دولت از جریان مشروعهخواه پشتیبانی میکردند حتی بستنشینی این جریان توسط دربار بود.
🔹بهزعم نویسنده، این جریان از علمای شیعه، اهل فریب و نیرنگ هستند چنانکه امامجمعه و مجتهد تبریز که توسط آزادیخواهان از تبریز بیرون رانده شدند و به جمع مشروعهخواهان در تهران ملحق شده بودند، با فریبکاری به تبریز بازگشتند.
🔹توصیف روحانیون ازسوی نویسنده تکاپو به «مستمریبگیر دولتی» به دور از عدل و انصاف است. بیآنکه خواسته باشیم وجود «آخوند درباری» را انکار کنیم، چنین وصفی درباره روحانیت بسیار ناچسب است، بهویژه که روحانیت، مستقل از حکومتهای خودکامه از منابع مالی معتبری چون خمس و زکات و دیگر وجوهات شرعی برخوردار بوده و هستند.
🔹روحانیت در زمان دولت مطلقه مدرن -که کوشید تمام این منابع مالی را تصرف یا محدود سازد- حاضر نشد مستمریبگیر دولت شود؛ پس چگونه است که در گذشته تن به مستمریبگیری داده است؟! بر فرض که روحانیون مستمریبگیر دولت بودند؛ لکن این امر مانع استقلال فکری-سیاسی آنان نشده است، چنانکه نویسنده تکاپو همین احتمال را درمورد روشنفکران روا دانسته است.
🔹بهزعم وی هیچ منعی نیست که روشنفکران از طبقه ثروتمندان باشند و در عینحال مستقل بیندیشند: «روشنفکران روزگار قاجار از درون طبقههای ثروتمند و پرنفوذ جامعه برخاسته و از نخستین کسانی بودند که از فرصتهای آموزشی بهسبک غربی بهرهمند شدند.»
✍️داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تاریخ #تحلیل #تفسیر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐
http://fekrat.net/3128
📌آدرس کانال؛
🆔
@fekrat_net