🎙
#مصاحبه
🔻«معقولیت» مرز میان جامعهشناسی فیک و اصیل
🎤میثم مهدیار
🔸فرمالیسمی که در دانشکدههای علوم اجتماعی باب شده مبنی بر ارزش گذاری بحثها به جامعه شناسی و غیر جامعه شناسی سالهاست محل سوال است چون در سالهای اخیر رشتههایی مثل جامعه شناسی مردم مدار و اینها هم به وجود آمدند و رشد کردند که رویکردهای کلاسیک قبلی را برنمی تابند.
🔸بنابراین معیاری وجود ندارد که بگوئیم فلان اظهار نظر جامعه شناسی زرد است فلان اظهارنظر جامعه شناسی زرد نیست. به نظر من تنها معیاری که یک اظهارنظر یا اثر را بتوان با ارزش دانست «معقولیت» آن است.
🔸به عنوان نمونه فوکو رمانی با عنوان «این یک چپق نیست» دارد که در آن درباره تاریخ مدرن و گسست آن از تاریخ سنتی بحث میکند و هیچ کار میدانی و روشمند گستردهای هم انجام نداده است ولی کار معقولیست که میتوان آن را یک اثر جامعه شناختی دانست چون گذارههای قطعی و تعمیمهای بیجا نمیدهد و بصیرتهایی راجع به مدرنیته میدهد.
🔸منظورم از معقول بودن این است که افرادی که اثر را میخوانند بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را منطقی بدانند پس منطقی دانستن خود اثر واجد ارزش است. کتابهایی مثل آثار آقای زیباکلام کتابهای معقولیاند .
🔸کپی از آثار و مباحثی است که قبلترها توسط هگل، مارکس، مونتسکیو، آدام اسمیت و.. بیان شده است و این گونه از نویسندگان به همان بحثها یکسری فکتهای جدید اضافه و آن را بازتولید میکنند بدون اینکه پیش فرضهای بحث را جستجو و یا تلاش کنند بحث را گونه دیگری ارائه دهند در واقع ایشان (آقای زیباکلام) خود تاریخ را نخوانده بلکه یکسری مباحث تکراری را به صورت غیر نظام مند بیان کرده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#عقلانیت
#جامعه
#جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐
http://fekrat.net/3601
📌آدرس کانال؛
🆔
@fekrat_net