❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛
⬅️ حکم فقهی بازی از دو زاویه قابل بررسی است؛ نخست با قطعنظر از نقش معلم و والدین، اصل بازی چه حکمی دارد؟ و دیگر اینکه وظایف آنها در این زمینه چیست؟
✅ سابقه بازی در فقه: پنج مورد به نحوی با مباحث بازی و لهو در فقه مرتبط است. به رغم نسبتی که این بحث با موضوعات فقهی دارد، معالأسف تاکنون کار جامعی برای آن انجام نشده است.
1️⃣ بحث سبق و رمایه.
2️⃣ مباحث صید و ذباحه.
3️⃣ بحث صید در مباحث حج.
4️⃣ مباحث صلوه مسافر: تا آنجایی که میگویند گر کسی برای صید لهوی میرود، نمازش شکسته نیست و تمام است.
5️⃣ بحثهای دیه و قصاص.
✅ سابقه بازی در بحثهای روایی و اخلاقی.
⬅️ در کتب اخلاقی بحثهای لهو و لعب به صورت پراکنده در مباحثی مانند تفریح، تفرج و مزاح مطرح میشود. این مباحث در کتب روایی در بحث علائم مؤمن آمده و در کتاب العشره اصول کافی، در بحث تفرج و تفریح مطرح شده است.
✅ سابقه بازی در مباحث کلامی و توصیفی:
⬅️ مقوله بازی با مباحث کلامی و توصیفی هم ارتباط دارد. زمانی که گفته میشود خلقت عالم لعب نیست، در واقع بعد فلسفی کلامی مسئله بررسی میشود.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎
@fiqhenezam_com