❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛
🔻 عناوین مرجحه برای بازی
1️⃣ معالجه امراض روانشناختی به وسیله بازی:
در مواردی که فرد از امراض روحی و روانی مانند وسواس، استرس، اضطراب و هراس رنج میبرد و انجام یک بازی خاص موجب معالجه آن میشود، عاملی برای مرجح شدن آن بازی شمرده میشود.
⬅️ اگر بازی حرامی، مقدمه برای معالجه امراض روحی باشد، باید دو شرط در آن احصا شود؛ نخست اینکه معالجه واجب باشد نه مستحب و دوم اینکه مقدمه آن که بازی حرام است منحصره باشد.
2️⃣ موجب نشاط شود و این نشاط در کارهای دیگر او مانند عبادت، تحصیل و....موثر باشد.
در این مورد روایات متعددی وجود دارد مانند «سَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ ... وَ سَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا بَيْنَ نَفْسِهِ وَ لَذَّتِهَا».
3️⃣ موجب سلامت جسمانی شود.
4️⃣ موجب افزایش فضائل و کاهش رذایل شود: مراد بازیهایی است که باعث ایجاد صفات نیک یا موجب از بین رفتن صفات نکوهیده در فرد میشود. بازیهایی که به کودکان آموزش ادب و رفتار اجتماعی میدهند از این مورد شمرده میشوند.
5️⃣ موجب ادخال السرور شود: بر این اساس بازی که انجام آن مباح است در صورتی که موجب ادخال سرور شود از مصادیق «إِدْخَالُ السُّرُورِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِن» محسوب میشود و انجام آن رجحان پیدا میکند
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎
@fiqhenezam_com