❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛
⬅️ حرمت اسراف از امور قطعی است و آیات متعددی علاوه بر نهی، وعده عذاب نیز به مسرفین دادهاند که به وضوح دال بر حرمت اسراف است.
⬅️ اسراف در لغت به معنای «تعدیان الحد» است؛ یعنی از حد عبور کند یا متجاوز از حد باشد. با تأمل در این تعریف باید حدودی را برای افعال متصور شد تا تجاوز از آن معنا پیدا کند.
⬅️ حد، امری است که در آن حکم مجود دارد. به این معنا که قانونگذار بر اساس ضوابط حدودی را برای افعال مشخص میکند؛ از این رو میتوان سه نوع حد را متصور شد؛ حد عقلی،عرفی و شرعی.
⬅️ در آیات قرآن به وضوح مشاهده میشود که اسراف در غیر امور اقتصادی و مالی نیز به کار رفته است؛ بر این اساس اگر کلمه اسراف بدون قرینه باشد، معنای عام آن مقصود است.
⬅️ هرچند مفاهیم عرفی حمل بر معانی عرفیه میشوند اما در مواقعی که شارع اقدام به تعیین حدود میکند، نهی او تأکیدی است و زمانی که این حدود عرفی باشد، نهی شارع جنبه مولوی پیدا میکند اما باید توجه داشت که در مفاهیم عرفی نیز عبور از حدود حرام است.
⬅️ با توجه به تغییر شرایط زمانی، مکانی و توانایی افراد در طول زمان، مرجع تعیین عرف مکلفین (عرف) هستند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎
@fiqhenezam_com