❇️ آیت الله حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» مطرح کرد؛
⬅️ در پی ایجاد یک نوآوری به نام نظام (جامع) خانواده یا نظام تشکیل خانواده هستیم. اقتضای چنین نوآوری این است که به وسیله رجوع به کتب فقهی، آیات و روایات، مستلزمات این بحث را احصا نماییم.
⬅️ از جمله چینش مطلبی که برای نظام جامع خانواده میتوان ارائه داد چنین است؛ در تشکیل خانواده سه مرحله متصور است: مرحلهی قبل تشکیل (مقدّمات تشکیل)، خود تشکیلِ قانونی و شرعی خانواده، آثار مترتّب بر این تشکیل. به تعبیر دیگر سه حوزهی بحثی برای نظام خانواده وجود دارد: حوزهی اوّل، قبل از ازدواج (عقد). حوزهی دوم، خود ازدواج (عقد). حوزهی سوم، بعد از ازدواج (عقد). هر کدام از این سه عنوان دارای زیرمجموعههایی هستند.
⬅️ معین کردن معنای تشکیل خانواده باب ورود به بحث است؛ زیرا همهی موضوعات و عناوین باید حول محور تشکیل خانواده بررسی شود. بر این اساس محور قرار دادن موضوعاتی مانند عقد، خواستگاری یا عناوین دیگری که در کتاب نکاح ذکر شده است، صحیح نیست.
⬅️ زمانی که عنوان بحث از نکاح به نظام جامع خانواده تغییر پیدا کند، باید تابع آن بود و همواره از محور قرار دادن اجزای معنون و افراد دوری کرد و در پی یک واحد اجتماعی به نام خانوده بود؛ از این رو باید از تعابیری مانند حکم تشکیل کانون خانواده، وظایف کانون خانواده و حقوق کانون خانواده استفاده کرد. هرچند در درون این موضوعات نیز ناگزیر باید از زوجین، والدین و اولاد صحبت کرد.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_حکیم
🔎
@fiqhenezam_com