✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» گفت: ⬅️ خانواده در مفهوم غربی عبارت‌اند از هر دو شخصی که زیر یک سقف به قصد زندگی مشترک با هم جمع شوند. در حالی ‌که در مفهوم قرآنی گفته می‌شود «من ذکرٍ و أنثی» یعنی آن دو شخص باید مذکّر و مؤنّث باشند؛ از این رو دو همجنس نمی‌توانند تشکیل خانواده بدهند. ⬅️ باید ارتباط زن و مرد در خانواده قانون‌مند باشد؛ به این معنا که در ابتدا دو شخص با یک‌دیگر نامحرم هستند اما به وسیله عقد شرعی محرمیّت میان آنها به صورت زوجیّت برقرار می‌شود. ⬅️ مبنای اولیه تشکیل خانواده به دلیل نیاز هر زن و مرد به همدیگر، تعاون و همکاری است. نیازهای مختلفی مانند: جسمی، جنسی، عاطفی و فکری نیز وجود دارند. ⬅️ در نظریه‌های جامعه‌شناسی، نظریه‌ی استخدام مطرح است یعنی هر شخصی برای رسیدن به نیازهای خود، دیگری را به خدمت قرار می‌گیرد. اما قرآن کریم از عنصر زوجیّت استفاده می‌کند «و خلق منها زوجها». در واقع قرآن با این بیان به این سمت می‌رود‌ که زوجین چگونه با همدیگر تعامل داشته باشند. ⬅️ قرآن کریم در خصوص عنصر هویّتی ازدواج سعی می‌کند انسان را از خودخواهی و خودمحوری بیرون بیاورد. همچنین خودخواهی انسان را تبدیل به خداخواهی می‌کند؛ یعنی این خودخواهی را به درجاتی که به خداخواهی منتهی شود ارتقا می‌دهد. ⬅️ در تشکیل خانواده، اوّلین گام خروج از خودخواهی است. یعنی انسان از تنها بودن و از این‌که فقط به فکر خودش باشد و از «من» به «ما» تبدیل شود. زمانی که این ارتباط به وجود می‌آید، انسان براساس آگاهی و تجاربی که به دست می‌آورد احساس می‌کند باید از خودخواهی فاصله بگیرد و دیگرخواهی و دیگران را نیز در نظر بگیرد و برای دیگران حقّی قائل شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com