✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد: ⬅️ موضع و رویکرد اصلی نسبت به خانواده و تشکیل خانواده بایستی به ‌درستی شکل بگیرد. باید مشخص گردد که آیا یک رویکرد فردی است یا اجتماعی؟ مشخص است که صرفاً رویکرد اجتماعی است که می‌تواند مسئولیت‌پذیری که یک وظیفه الهی است را بر گردن انسان بنهد و او جهادگونه در این راه تلاش نماید. ⬅️ مجرد وجوب تشویق و ثواب عظیم دلیل بر این نیست که گفته شود ثواب عظیم که در روایات ذکر شده است نشانه استحباب ازدواج است؛ در وجوب هم ثواب عظیم هست. صرف عظیم بودن ثواب و مشوق بودن لحن‌ روایات، نمی‌تواند دلیل انصرف از وجوب به استحباب شود. از سویی دیگر فقیه زیر بار چنین انصرافی نمی‌رود زیرا مهم‌تر از این انصراف، اهداف بزرگی است که در پشت سر این امر می‌باشد که فقیه آنها را مورد دقت قرار می‌دهد. ⬅️ روش استنباط در استقرار و التزام به وجوب کفایی نقش تعیین‌کننده خواهد داشت. در خصوص مباحث نظام اجتماعی و نظام خانواده که یک نظام اجتماعی است و همین‌طور نظام تشکیل خانواده، نباید از این روش استنباط شانه خالی کرد و آن را کنار زد؛ به‌عبارت‌دیگر مبانی فقه نظام خانواده وقتی دیده نشود و فقط به ظهورات متون تمسک شود، آن‌قدر این ظهورات شبهه‌ناک می‌شوند و جای وسوسه به وجود می‌آید که برای انسان وجوب مستقر نمی‌شود و در استظهار آن گرفتار ضعف می‌شود. ⬅️ هدف از ازدواج علاوه بر حفظ جامعه، تداوم آن نیز می‌باشد. نگاه اجتماعی هست که می‌آید در ذهن فقیه و روی فهم، بینش و بصیرت او اثر می‌گذارد و او را متحول می‌کند. سیاست‌های کلان خانواده رهبری اگر با آنچه که در رساله‌های عملیه درباره نکاح و ازدواج آمده مقایسه شود، تفاوت دو رویکرد کاملاً آشکار می‌گردد. متن کامل: yun.ir/tsi5md ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com