✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فقه فرهنگ کلان همان نظام و منظومۀ معروف و منکر و پسندها و ناپسندهای جامعه است. در مقابل فقه فرهنگ خرُد قرار دارد که موضوع آن انسان فردی است که در جامعه زندگی میکند. همانگونه که فرهنگ خرد در سه بخش باورها، گفتارها و رفتارها میباشد، فقه فرهنگ کلان نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار میگیرد.
⬅️ مراد ما از فرهنگ کلان، فرهنگی است که جامعه بما هو جامعه باید این فرهنگ را داشته باشد. بخشی از فرهنگ کلان مرتبط با حاکمیت است؛ به این معنا که چه فرهنگی باید حاکم بر دستگاه حاکمیت باشد به گونهای که رفتارهای حاکمیتی حاکم در اموری مانند عزل و نصب، برنامهریزیها و... متأثر از آن باشد.
⬅️ اگر مطالب بیان شده به خوبی تبیین شود، عملکرد شورای نگهبان در نظام ما مؤثرتر خواهد بود؛ زیرا این شورا در بررسی صلاحیت رییس جمهور، نماینده مجلس یا هر مأموریت حاکمیتی دیگر، باید وجود چنین باورهایی را در نزد آنها احصا کنند. نمیشود کسی بخواهد عضو نظام شود و از فقه نظام چیزی نداند.
⬅️ اصولی که باور توحیدی و باور عبودیتی بر آنها مبتنی هستند عبارتند از:
اصل اول: توحید در خالقیت؛ یعنی بدانند خدا خالق است و این خالقیت، منحصر در اوست.
اصل دوم: توحید در صفات خالق؛ بدین معنا که عدل او عدل ذاتی، حکمتش حکمت ذاتی، علمش علم ذاتی است و...
اصل سوم: توحید افعالی؛ بازگشت توحید افعالی به این است که هیچ فعل، حرکت و سکونی در این جهان بدون اذن خداوند و دستور او تحقق نمیپذیرد. ارادۀ تکوینی و تمکینی خدای متعال است که بر همه چیز حاکم میباشد؛ حتی انسانهایی که با اراده خود عمل میکنند، فعلشان با تمکین خدای متعال است.
متن کامل:
yun.ir/lq4kob
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎
@fiqhenezam_com