💠 💠 💢بخش 1️⃣1️⃣ 🌐 مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 وجه نیاز به فلسفه 🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم. 🔘نیازمندی فلسفه به برهان 🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد. 🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است. 🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان 🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم. 🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 79_82 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac