┈❀┈ ⩸ در بـاره تـوقـيـع ⩸ ✍️ در فرهنگ شيعى، واژه «» بر مكاتبه ها، منشورها و نامه‌هاى امامان عليهم السلام حتّى بدون دريافت نامه و درخواست قبلى، اطلاق می‌شود و گاه برخى پيام‌هاى شفاهى را نيز توقيع ناميده‌اند . 🔸نخستین نوشته از امامان علیهم السلام كه آن را توقیع نامیده‌اند، دست خطّ مبارك به درخواست كتبى حسن بن على وشّاء است. 📜 توقيع‌هاى امام مهدی علیه السلام ▫️ همان گونه كه انتظار می‌رفته است، پس از امام يازدهم، ارتباط شيعيان با امام عصرِ خود به شيوه قبل استمرار يافت و پس از آغاز امامت حجّت عليه السلام و تعيين نخستين نايب ايشان، عثمان بن سعيد عَمرى،او و سپس فرزندش محمّد، سؤالات و درخواست‌هاى شيعيان را به امام عصر عليه السلام ارائه می‌دادند و پاسخ ها را در همان نامه ها و گاه به صورت مستقل گرفته، به صاحبان آنها می‌رساندند . تاريخ توقيع ها - كه در تعداد قابل توجّهى از آنها معلوم است -، نشان از فراگيرى صدور توقيع در دوره زمانى غيبت صغرا دارد؛ امّا در عصر غيبت كبرا تنها دو توقيع ـ خطاب به شيخ مفيد(م ۴۱۳ ق)ـ در اواخر عمر او گزارش شده كه در انتساب آنها ترديدهايى شده است. 🌐بیشتر بخوانید: دانشنامه امام مهدی(عجّ)، ج۴ ص۱۱۵ دسته بندى موضوعى توقيع‌های امام مهدی(عج)(۱) دسته بندى موضوعى توقيع‌های امام مهدی(عج)(۲) علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث