🚨جناب آقای حسن روحانی در جمع پزشکان به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین در سال ۹۶ گفته بود: ۱_"حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد. ۲_ حضرت فرمودند: اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود. ۳_ مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) انتخاب و نظر مردم بود" درباره این سخنان غلط جناب روحانی که بااستنادبه خطبه ۹۲ نهج البلاغه گفته شده بود متن خطبه را می آوریم : 🚨خطبه ۹۲ نهج البلاغه 🍃و از خطبه هاي آن حضرت است چون پس از كشته شدن عثمان خواستند با او بيعت كنند 🔺و بدانيد كه اگر من درخواست شما را پذيرفتم با شما چنان كار مي كنم كه خود مي دانم. 🔺 و به گفته گوينده و ملامت سرزنش كننده گوش نمي دارم. 🔺 و اگر مرا واگذاريد همچون يكي از شمايم، 🔺 و براي كسي كه كار خود را بدو مي سپاريد، بهتر از ديگران فرمانبردار و شنوايم. 🔺ًمن اگر وزير شما باشم، بهتر است تا امير شما باشم. ✅اماپاسخ به جناب روحانی 🔺 طبیعی است که هر شیعۀ ۱۲ امامی که نصب علی علیه السّلام به مقام ولایت و امامت امّت را از طرف خداوند و پیامبر می داند از شنیدن این سخنان تعجّب کند -خصوصا اینکه گوینده عبارتی از خود امیرالمؤمنین را به عنوان مؤیّد آورده است- و سؤالاتی از این دست برایش طرح شود که : «چگونه می شود امام علی(ع) به این راحتی اعلام کند شما هرکس را به دلخواهتان به ولایت برگزینید من هم با شما همراهی می کنم؟ اساسا اگر قرار بود امر ولایت بر جامعه انتخابی باشد پس ماجرای برای چه بود؟ و دعواهای بعد از به چه علّتی به پا شد؟ وقتی امام علی اینقدر آسان با ماجرا کنار آمده، (س) چرا آنچنان مقاومتی کرد که به قیمت جانش تمام شد؟ پس اینهمه روایت که بر انتصابی بودن مقام امامت و نیز غصب آن دلالت دارند چه می شود؟» 🔺 برای هرکس که اندکی با عقاید کلامی و اساسی شیعه در باب ولایت آشنا باشد فساد نظر حسن روحانی کاملا آشکار است.تا اینجا و به اجمال معلوم است که این خطبه از بیانات «متشابه» امیرالمؤمنین است که مثل هر بیان متشابه دیگری از جمله آیات متشابه قرآن قابلیّت برداشت دوگانه یا چندگانه دارد. مطابق دستور قرآن و روایات برای فهم درست متشابهات باید به محکمات قرآن و روایت مراجعه کرد که فقط یک دلالت دارد. اما داستان این خطبه از چه قرار است؟ 🚨👈 خطبه ۹۲ در احوالات متشنّج بعد از مرگ عثمان ایراد شده است؛ هنگامیکه بسیاری از نخبگان سیاسی و مذهبی جامعه و آحاد مردم از فرط ناچاری و نگرانی از اوضاع نابسامان حکومت و افول همه مدّعیان غاصب، ظاهرا چاره را فقط در حکمرانی علی (ع) می دیدند؛ از این جهت حضرت را تحت فشار گذارده بودند تا جانشینی عثمان را بپذیرد. 👈امام می دانستند که این اصرارهای پی درپی، نه از باب پشیمانی از پایمال شدن حق ولایت ایشان، بلکه از سرناچاری است و آگاه بودند که این جماعت، استانداردهای حکومت علوی را تاب نخواهند آورد زیرا ذهنیّتشان از "حکومت نُرمال" همان شیوۀ خلیفۀ اوّل و دوم است. 👈لذا خطبه ای ایراد کردند تا نشان دهند که از مبدأ اصرار این جماعت و مزاج حکومتیشان مطّلعند و اتمام حجّت کنند که حتّی اگر سماجت آنها در تأسیس حکومت علوی مؤثّر باشد امّا حکومت آتی نه تنها بر مدار سبک و سلیقۀ ایشان نخواهد بود چه بسا تعارضاتی جدّی را هم به دنبال داشته باشد. ✅ واضح است که خطبۀ ۹۲ به دنبال تحذیر بیعت کنندگان از اندیشه و عادتی است که حکومت و استانداردهای آن در اسلام را امری انتخابی و دلبخواهی می داند و می پندارد که چون نیروی ایشان علی(ع) را بر سرکارآورده پس او مطابق رسمهای پیشین برطبق میل و سبک مورد پسند ایشان حکم خواهد کرد. 🔺حتّی «ابن ابی الحدید» سنّی در شرح این خطبه توجّه کاملی به زمینۀ ایراد آن داشته و مخاطبان خود را از این برداشت غلط به صراحت بازداشته است؛ ❌اشتباهی که متأسّفانه شیخ حسن روحانی دچارش شد وحال هدفش منحرف کردن اذهان از کدام مطلب بود خدا میداند. @hagigatevasel