📌پرسش از نقش مدیریت علم در امتداد حکمت و فلسفه 📍آیت الله شیخ حمید پارسانیا: 🔹فلسفه اسلامي براي اينکه بتواند خودش را در علوم امتداد دهد و در سطح فرهنگي پاسخ‌گو باشد بايد چه نوع برنامه‌ريزي‌اي داشته باشد. 🔸اين موضوع، موضوعي است که بايد در زمينه آن نشست‌هايي ‌برگزار کنيم و به نحو تفصيلي به آن بپردازيم تا ابعاد مختلف آن و آسيب‌هايي که وجود دارد شناسايي شود. 🔹ما در دوران معاصر از اين جهت در سطح کلان فرهنگي و اجتماعي دچار آسيب‌هاي فراواني بوده‌ايم. 🔸عملکرد مديريّت علم ما در جهت حذف گفت‌وگوهاي فلسفي و تاريخي بود و عملاً امتداد تاريخي آن را قطع کرد. آنچه ما در اواخر دوره قاجار داشتيم که تهران شهر هزار حکيم بود به جايي رسيد که چند نفر ماندند و ديگر به آن صورت حضور پر رونقي نداشتند. به عبارت ديگر با انقطاع مواجه شديم و بايد هم علّت آن و هم عمل معکوس (راه مقابله با) آن را جست‌و‌جو کنيم و ببينيم چگونه مي‌توان بازگشت کرد. 🔹چطور شد که با انقلاب مثلاً به يک باره کتاب‌هاي شهيد مطهّري تيراژ‌هاي فراوان پيدا کرد و تا حدودي از ناحيه فرهنگ انقلاب با استقبال مواجه شد؟ 🔸اما آيا مديريّت علمي به همان صورت سابق عمل کرد يا نه؟ و از اين نظر در چه جايگاهي هستيم؟ 🔹علامه طباطبایی بدون اينکه هيچ يک از سازمان‌هاي رسمي علمي کاري به او داشته باشند با ريشه‌اي که در پيشينه فلسفه اسلامي، حکمت اسلامي و عرفان اسلامي در خود متحقّق کرده است، امتداد‌بخشي را شخصاً بر عهده گرفت. 🔸ما بايد در حوزه حکمت اسلامي کساني را داشته باشيم که با محيط تعامل داشته باشند. اساساً در گذشته تاريخ، حيات حکمت اسلامي به اين بوده است که با محيط تعامل داشته است؛ با متکلّمين، عرفا، اهل حديث و نقل و با قرآن سخن مي‌گفته است و با اين گفت‌و‌گوها هم استفاده مي‌کرده و استفاده مي‌رسانده و لحظه به لحظه فصل‌بندي و باب‌بندي حکمت اسلامي را رشد مي‌داده است. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121