📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت» ۱ از ۳ 🔹نظریه مقاومت، یکی از اصول جاودان نظام اندیشه اسلامی و از محورهای مهم مکتب فکری انقلاب اسلامی و نظام فکری امام خمینی (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) است و در نسبت با کل اندیشه‌ی ایشان باید فهم وتفسیر شود. 🔸در منطق قرآن و روایات و دستگاه اجتهادی امام و رهبری، جوهره انسان، فطرت کمال‌جویی تنفر از نقص است و همین اساس انسانیت و بنیان رستگاری است. همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی آمده‌اند تا گوهره وجودی انسان راکه فطرت کمال‌مطلق‌خواه است شکوفا سازند و زمینه تحقق کلمه «توحید» را فراهم کنند؛ چرا که توحید مصداق تام و اتم فطرت کمال‌خواهی و تنفر از نقص است. «توحید نفی عبودیت غیر خداست» و این جز از طریق «قیام لله» و «مجاهدت فی سبیل‌الله» در همه شئون حیات بشر ممکن نشود. 🔹«قیام لله» برای شکوفایی فطرت الهی همه‌ی انسان‌ها و تحقق توحید و عدالت بر جهان، پایه‌ای‌ترین مبنای «مقاومت» است. مقاومت و ایستادگی در برابر هر سختی و دشمنی، در برابر هرگونه ظلم و پلشتی، تنفر علمی و عملی از هر نقص و محدودیتی است. براین اساس «مقاومت» مقتضای فطرت همه‌ی انسان‌هاست و از ح‍ُسن ذاتی برخوردار است و عقل همگان به حُسن و ضرورت آن معترف است و هیچ انسان منصفی با آن مخالفت ندارد بلکه آن را «حق» بشریت می‌شمارد و همگان را «مسئول» اقامه آن می‌داند. 🔹همچنین «مقاومت» و «جهاد» از جمله احکام الهی همه‌ی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است و خداوند متعال آن را از همگان خواسته است و حکم الهی بر همه‌ی انسان‌ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی مستقر شده است. از این‌رو، «مقاومت» یک «مسئولیت اجتماعی» همگانی است و اختصاصی به به هیچ فرد و گروه مذهبی و غیر مذهبی ندارد. و هر کس به اندازه توان و قدرتی که توانسته کسب کند می‌بایست اقدام کند خداوند می‌فرماید: «خداوند هیچ کس را، جز به اندازه توانایی‌اش، تکلیف نمی‏کند.» 🔸 بنابراین اصل «مقاومت» و «دفاع از حقوق خود» و جهاد علیه ظالمان و قاصبان حقوق افراد و ملتها، یک اصل عقلانی و منطقی و جهانی است و اختصاص به هیچ گروه و مذهبی ندارد و هر کس باید به اندازه مقدورات فکری، جسمی و اجتماعی خود، برای آن قدرت لازم را به دست بیاورد و به رسالت انسانی، عقلی و الهی خود عمل کند. 🔹 هر کس که با این مبنا، اقدامی انجام دهد او مجاهد است و عمل او نزد خداوند متعال محفوظ است و براساس نوع اعتقادات و سبک زندگیش به او پاداش می‌دهد که ما از میزان و نحوه‌ی آن مطلع نیستیم و باید آن را به خداوند متعال بسپاریم. اما تعظیم، تجلیل و تکریم از چنین مجاهدانی در این دنیا، بحسب زحمات و مجاهدت‌های که داشته است وظیفه‌ی همه انسانها و دولت‌هاست وتعیین کننده خطمشئ مسیر تکاملی بشریت و نشان دهنده‌ی الگوها و اسوه‌های نسل‌های آینده است. 🔸 علاوه بر این براساس فقه شیعه، هر انسانی که برای حمایت از جامعه‌ی اسلامی و دفاع از معارف توحیدی و اعتلای کلمةالله با دشمنان بجنگد و در این راه کشته شود و یا در صحنه نبرد، انسان بی‌گناهی کشته شود، «شهید» محسوب و احکام فقهی شهید براو جاری می‌شود و دولت اسلامی موظف با تکریم و تعظیم او بازماندگان اوست. اما درباره اجر اخروی و جایگاه معنوی همه‌ی شهدا در قیامت هیچ گونه اظهار نظری نمی‌توان داشت وآن اختصاص به خداوند متعال و معصومین «علیهم‌السلام» دارد و ورود به این گونه مباحثات، خروج از بحث علمی و الهیاتی و افتادن در دام مغالطات و فرقه‌گرایی های خطرناک است. 🔹 براساس منطق قرآنی و مکتب فکری انقلاب اسلامی آنچه مهم است اجماع جهانی مستضعفان عالم از هر مذهبی بر پایه فطرت علیه ظلم و بی‌عدالتی است که موجبات رحمت الهی را فراهم می‌سازد. لذا وحدت اسلامی پیش شرط شکل گیری جبهه مقاومت است. نظریه‌پرداز بی‌بدیل و معمار بزرگ «مقاومت»، و رهبرجبهه مستضعفان، فیلسوف الهی، عارف ربانی و فقیه کم‌نظیر حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در این‌باره می‌فرماید: «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطۀ امریکا وچه آنها که زیر سلطۀ سایر‏‎ ‎‏قدرتمندان هستند اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های‏‎ ‎‏شیطانی رفع نخواهد شد. همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان درهر‏‎ ‎‏مسلک ومذهبی که باشند، تحقق پیدا کند که اگر خدای پیدا شود، این‏‎ ‎‏دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند. ماعازم‏‎ ‎‏هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم، وشما هم کوشش کنید که ملتها رابا حق همراه‏‎ ‎‏کنید و آنچه مهم است این است که شما درمذهب خود وما در مذهب خودمان اخلاص‏‎ ‎‏را حفظ وبه خدای تبارک وتعالی اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما‏‎ ‎‏را از تحت این سلطه‌ها خارج سازد.»(صحیفه امام،ج۱۷،ص۴۲۹) ✍سیدمهدی موسوی ۲۹مهر۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2153