🔺ادوار تاریخ در حکمت نبوی (عرفان) ✔️شرح شعر جامی "درین نوبتگه صورت پرستی زند هرکس بنوبت کوس هستی حقیقت را بهر دوری ظهوریست ز اسمی بر جهان افتاده نوریست اگرعالم بیک منوال بودی بسا انوار کان مستور ماندی 🔹این ابیات از عارف بزرگ عبدالرحمن جامی است که با توجه به مندرجات فصوص الحکم محی الدین عربی گفته آمده. 🔸درینجا سخن از به نوبت کوس هستی زدن هر کس و از صورت پرستی از حقیقت است و از ظهور و از اسم و از دور. 🔹صورت پرستی به معنی صورتی که آدمی بر آن خلق شده است. 🔸زند هرکس به نوبت کوس هستی، مراد اینست که در هر دوره از تاریخ نبی و پیامبری مبعوث می شود و مردم را دعوت می کند به پرستش آن اسمی که آن شخص مظهر آن قرار گرفته است. 🔸در اصطلاح حکمای اسلام حقیقت دو معنی دارد . {یکی}به معنی هستی که در عربی به ثبوت تعبیر شده است ، معنی دیگری هم دارد که عرفا مخصوصا از آن مراد کرده اند و ان کشف حجاب از رخسار اسمی که انسان مظهر آنست و ظهور و تجلی بی واسطه این اسم. 🔹درین ابیات حقیقت به معنی هم حقیقةالحقایق یعنی ذات الهی و هم تجلی و ظهور است و با این ظهور و تجلی است که نور اسم بر جهان افتاده می شود و وقوع حاصل می کند. 🔸در هر دوره از ادوار تاریخی انسانها مظهر اسمی از اسماء است که قرار می گیرند. اسمائی مستور و مختفی می شود و اسمی دیگر تجلی خاص پیدا میکند. در باب ادوار و اکوار تاریخی از هندیهای قدیم گرفته تا زمان حاضر سخنهای گوناگون گفته شده و در اسلام هم درین باره بحثهائی شده است و از آن جمله در حوزه محی الدین عربی، قبل از اسلام مردمی بودند و مظهر اسمائی ، حضرت ختمی مرتبت مبعوث شد و مظهر ظهور حقیقت و اسمی دیگری قرار گرفت. و خصوص این حقیقت است که از آن در عرف حکمای انسی بعنوان "حقیقت محمدی" یاد شده است. 🔹پیداست آن اسمی که حضرت ختمی مرتبت مظهر آن بود اسم الله است. درینکه تاریخ اسلام در طول چهارده قرن مظهر چه اسم یا چه اسمائی بوده است، ورود در این مساله اساسی را البته درین مختصر مقام و مجال نیست. 🔸مسلم اینست که نموجب حتی کلمات قرآنی مظهریت تام و تمام اسم الله محول به ظهور امام عصر است و به عقیده ما شیعیان با غیبت امام عصر تاریخ اسلام هرچه پیشتر می آید از مظهریت تام اسم الله دورتر می افتد، و این خود مخصوصا با غصب ولایت و ولایت محمدی. 🔹قدر مسلم اینست که در تاریخ اسلام با غیاب امام عصر اسماء دیگری غیر از اسم حقیقی الله نیز گاه بالذات و غالبا بنحو عارضی اسم الله را کمابیش در حجب خود می کشد . می توان گفت اسمائی که با کلام الله مجید نسخ می شود رجوع آنها مخصوصا با همان اسم طاغوت است. 🔸درین میان مخصوصا شیعیان حقیقی اثنی عشری هستند که همواره منتظر ظهور امام زمان باقی مانده و انحراف از اسم حقیقی الله به سراغ و "سروقت" آنها نیامده است. بهر حال امام همواره حاضر است بدون اینکه ظاهر باشد و برای کسانیکه خدمت امام رسیده اند همین امام حاضر است که برایشان ظهور هم پیدا کرده است. بدون اینکه تا کنون این ظهور شامل حال کل تاریخ اسلام میتوانست شده باشد. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121