🔻🔺از رفراندوم اپوزیسیون تا معنویت‌ سکولار ✍️ نویسندگان و فرهیختگان حوزوی در پایگاه تحلیلی فکرت نوشتند: ✅ جنگ ترکیبی با «شعار رفراندوم» حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ▪️چه کسانی امروز بحث رفراندوم و همه‌پرسی را مطرح می‌کنند؟ بحث رفراندوم و همه‌پرسی امروز نه تنها بحث حقوقی نیست؛ بلکه یک بحث سیاسی، دستاورد سیاسی و بازی سیاسی برای برخی از احزاب، گروه‌ها و جریانات ورشکسته از ملت و توده‌ی ملت هستند. ▪️از قائلین به همه‌پرسی در همه‌ی مسائل کشور سؤال می‌پرسم آیا پدیده‌ی مشروطیت در ایران براساس همه‌پرسی صورت گرفت؟ آیا تغییر نظامی سیاسی از قاجار به پهلوی و برآمدن رضاخان و محمدرضاشاه براساس همه‌پرسی بود؟ کسانی طرفدار و خواهان رفراندوم بودند و هستند که سابقه‌ی خوبی نداشتند. ▪️آیا تاکنون از اربابان خود پرسیدید که آیا ایالت متحده‌ی آمریکا اجازه‌ی می‌دهد که قانون اساسی خود را به رفراندوم بگذارد؟ قانون اساسی آمریکا در چه سالی تصویب شده است؟ چرا آمریکا هر سال در همه‌ی موارد و مباحث رفراندوم برگزار نمی‌کند؟ ▪️ این مسأله بیشتر یک جنگ ترکیبی روانی علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ ما و تجربه دینداری مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبه‌پژوهشی ▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفی‌اش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادی‌های هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جای‌گذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقوله‌ای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود. ▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل می‌تواند ما را یکراست به مبادی پنهان دین‌شناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند. ▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهره‌مندی از شهود، همواره بر به‌کارگیری عقل و برهان تأکید می‌کرده‌اند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمی‌دادند. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ معنویت انقلابی؛ جهان‌شمول و انسان‌ساز حجت الاسلام مهدی عصمتی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️معنویت اومانیستی، سکولاریستی و لیبرالیستی اساساً معنویت نیست و اگر باشد ناقص و ناکافی است، چه بسا انسان و جامعه انسانی را دچار «بحران هویت» کند. ▪️معنویت، خلوت و خلسه‌ی صرف نیست و با مساوات و مواسات و رعایت حقوق شهروندی، نسبتی تام و تمام دارد، نه اینکه نسبتشان در بی نسبتی و جزیره ای بودن آنها با هم باشد. ▪️اگر نظام اسلامی ریشه هماره در معارف و معنویات ریشه نداشته باشد، از آنجا تغذیه و تقویت نشود و بسط روح و روحیه‌ی بندگی خدا و تأمین نیازهای اصیل انسان را مطمح نظر قرار ندهد، با خلأهای بنیادی و کلیدی روبه‌رو خواهد شد. 🔗 بیشتر در این صفحه ✅ محبت خردستیز؛ برونداد معنویت مسیحی مهدی جبرائیلی تبریزی، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه رسانه ▪️محبت‌گرایی مسیحیت از عوامل برونی تأثیر پذیرفته است و این اصل به عنوان یک راهبرد سیاسی است تا معنوی. بسياري از آموزه‌هاي اعتقادي مسيحيت که به عنوان راه تحصیل معنویت مطرح شده‌اند؛ خردستيز هستند. ▪️در معنویت اسلامی انسان معنوی صرفا انسان اخلاقی نیست؛ بلکه دارای عقیده و جهان‌بینی توحیدی است که در چارچوب بایدها ونبایدهای شرعی عمل می‌کند و این کنشگری همه ساحت‌های وجودی و زیستی او را در برمی‌گیرد. 🔗 بیشتر در این صفحه @HOWZAVIAN