🖼
#عکس_نوشت | تحلیلی بر نظریه تمثل در متون دینی
◽️ تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب میباشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور مییابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. تمثل شیء برای انسان، ظهور آن شی برای انسان است به صورتی که وی با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرض ظهور مناسبت دارد.
◽️ تمثل «الف» برای «ب» در فلان صورت، تصور «الف» نزد «ب» بهصورتی چنان است، درحالیکه «الف» در واقع همان «الف» است نه آنکه «الف»، «ب» گردیده باشد. بر این اساس، تمثل فرشته مجرد به صورت انسان، ظهور وی در صورت انسان برای مشاهده کننده است. پس فرشته مجرد در ظرف مشاهده و ادراک، صورت انسان دارد و در خود و خارج از ظرف مشاهده و ادراک، فرشته مجرد است در نتیجه تمثل با تشكل فرق دارد.
✍️
#محمد_علی_اردستانی، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️
b2n.ir/f59579
🆔
@iictchannel