📢پرسش از شما پاسخ از 📣 استاد جواد حیدری ❓پرسش❓ 1⃣ مگر نمی گویند هر پدیده ای یک پدید آورنده دارد پس بفرمائید پدید آورنده خدا کیست یا چیست؟ خداوند که در قرآن خودش را نور معرفی کرده پس هر نوری منبعی دارد مثل نور چراغ ، نور خورشید. پس منبع خدا چیه؟ ✍پاسخ پاسخ شما در سوال شما نهفته است. قانون علیت که یک قانون عقلی است این است: «هر پدیده ای ، هر ممکن الوجودی هر معلولی نیاز به علت دارد» این درست اما اولا: واجب الوجود(خدا) پدیده نیست معلول نیست بلکه علت العلل است ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است. ثانیا:تشبیه خداوند به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است جهت تقریب به ذهن مخاطب و گرنه «لیس کمثله‌ی شیء» نتیجه اینکه: ✅ خداوند تخصصا از قاعده علیت خارج است چون خداوند پدیده و ممکن الوجود نیست. ✅تشبیه خدا به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است ❓پرسش❓ 2⃣ چرا نباید در ذات خدا تجسس کرد و گفته شده«لا تجسسوا فی ذات الله» ؟ ✍پاسخ برخی روایات تفکر در ذات الهی را نهی کرده اند، نه تفکر در صفات را یعنی این که برویم صفات خدا را بشناسیم که قادر است حی است علیم است حکیم است ما در مباحث کلامی اینها را بارها مطرح کرده ایم . اینها شناخت توحید است اشکالی هم ندارد ولی تفکر در ذات الهی نهی شده چون وقتی ما می خواهیم در مورد ذات فکر کنیم برای خدا ماهیت و شکل و قیافه، علت و امثالهم درست کنیم نشستن و فکر کردن در خدا ، خدا که شکل ندارد ، ماهیت ندارد ، لذا چون موجود محدود نمی تواند نامحدود را اساساً بشناسد ، نمی تواند احاطه بر آن داشته باشد به همین جهت تفکر در ذات نهی شده چون ما می خواهیم لوازمی بر خدا بار کنیم که تالی فاسد دارد یعنی موجب می‌گردد خدا را انسان وار فرض کنیم که اینگونه فرضی بدور از ساحت الهی است. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═