✡️ بررسی شبههٔ کشتار یهودیان بنی‌قریظه (٣) 1⃣ قبیلهٔ هم‌پیمان یهودیان بودند و پیامبر (ص) اُسرای یهود را به آنان بخشید، قبیلهٔ نیز، هم‌پیمان یهودیان بودند و از پیامبر (ص) انتظار داشتند، بر بنی‌قریظه سخت نگیرد. 2⃣ لذا پیامبر (ص) داوری در این موضوع را به‌عهدهٔ رئیس خودشان (سعد بن معاذ) گذاشت و آن‌چنان که دیدیم بنا بر روایت مشهور، نه‌تنها با بنی‌قریظه برخورد مشابه بنی‌قینقاع نشد، بلکه با داوری سعد، عملاً قتل‌عام شدند!! 3⃣ احتمال می‌دهیم شاخ‌و‌برگ‌دادن به این داستان، کار سران قبیلهٔ خزرج باشد. برای خزرجی‌ها همین بس بود که باعث بخشش هم‌پیمان خود شده‌اند و برای قبیلهٔ اوس همین بس بود که با حکم رئیس‌شان، هم‌پیمان خود را نابود کرده‌اند! 4⃣ گذشته از این، روایت مشهور کشتار بنی‌قریظه با دیگر برخوردهای پیامبر (ص) که مهربانی و بخشش را بر انتقام و کشتار، مُقَدّم می‌داشت هم‌خوانی ندارد. ایشان زمانی‌که قدرت نظامی و نفوذ کمتری داشت، با دو قبیلهٔ یهودی و مدارا کرد و وقتی فتح شد، با این‌که در میان آن‌ها افرادی که به خصومت با پیامبر شهره بودند حضور داشتند، پیامبر (ص) با آن‌ها با ملایمت برخورد کرد. 5⃣ آزادی صدها اسیر ، رهایی اُسرای در جنگ حنین و… همه در تعارض آشکار با روش برخورد با بنی‌قریظه است. قضیهٔ مُثله‌شدن عموی پیامبر (ص) و خودداری ایشان از مقابله به مثل و حتی آزادکردن سران مکّه با علم و اطلاع از دشمنی و دسیسه‌های بعدی آنان نیز سندی دیگر بر مدعای ماست. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter