✡ اسطورهٔ دیاسپورا یا آوارگی یهودیان (٣) 1⃣ آتش‌سوزی تصادفی و تخریب آغاز نیست. یعنی در سال ٧٠ میلادی اشراف و روحانیون یهودی از سرزمین مهاجرت نکردند. 2⃣ تا حدود سه‌قرن‌ونیم پس از ماجرای تخریب معبد سلیمان مرکز یهودیان همچنان در بود و آن‌ها به‌تدریج و برای کسب و کار و تجارت به مهاجرت کردند. 3⃣ در سال ١٩٣ میلادی ریاست یهودیان را به دست گرفت و حدود ۵٠ سال با قدرت فراوان بر ایشان حکومت کرد. این یهودا ناسی شخصیت بسیار مهمی است و در واقع بنیان‌گذار به‌شمار می‌رود. 4⃣ او با خاندان رومی سوروس رابطهٔ نزدیک داشت و از رجال سیاسی مقتدر و ثروتمندان بزرگ امپراتوری روم به‌شمار می‌رفت. و همو بود که با تدوین اولین مجموعهٔ فقهی یهودی به‌نام بنیان یهودیت جدید را ریخت. ادامهٔ کار بر روی میشنا به تدوین انجامید. 5⃣ حتی در نیمهٔ دوم قرن چهارم میلادی ژولیان، امپراتور وقت روم، چنان رابطهٔ نزدیک با داشت که در میان مسیحیان به معروف شد. 6⃣ سرانجام، در اوایل قرن پنجم میلادی شورای و مرکز فعالیت خود را به‌طور کامل در بین‌النهرین قرار داد و این اقدام کاملاً ارادی و طبیعی و به‌خاطر منافع مالی و تجاری و سیاسی بود. 7⃣ یعنی در طول این چهار قرن هیچ‌گاه مسئله‌ای به‌نام اجباری یهودیان از و سرزمین فلسطین وجود نداشت. 💥 استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter