💠💠 اسرائیلیات (1) ✡ روایات و داستان‌هاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى 1⃣ واژه گاهى در معنایى ویژه، فقط بر آن دسته از روایاتى اطلاق مى‌گردد که صبغه‌ی دارد و از طریق فرهنگ یهودى وارد حوزه اسلامى مى‌شود، و گاهى در معنایى گسترده‌تر هر آنچه را که صبغه‌ی یهودى و مسیحى دارد و در منابع اسلامى داخل شده، و گاهى در مفهومى گسترده‌تر از دو مورد پیشین به‌کار رفته و هر نوع روایت و حکایتى را که از منابع غیر اسلامى وارد قلمرو فرهنگ اسلامى مى‌گردد شامل مى‌شود. 2⃣ مراوده زیاد با مسلمانان در صدر اسلام، گسترده‌تر بودن فرهنگ یهود در مقایسه با ملت‌هاى دیگر، عداوت بیشتر آنان با مسلمانان، کارآمدتر بودن حیله‌هایشان و نقش بیشتر در گسترش این روایات، سبب شد جنبه‌ی یهودى و اسرائیلى بر دیگر جهات غالب، و بر همه‌ی آنها واژه اطلاق شود. 3⃣ آغاز ورود اسرائیلیات به فرهنگ اسلامى به نفوذ تمدّن و فرهنگ یهودى به فرهنگ اعراب بت‌پرست قبل از اسلام بازمى‌گردد. چون داراى دین و کتاب آسمانى بودند، موقعیت و فرهنگ بالاترى در مقایسه با مشرکان داشتند و نزد آنان از جایگاه علمى ویژه‌اى برخوردار بودند. مشرکان براى فهم بسیارى از مسائل، از جمله مسائل مربوط به خلقت، تاریخ ملّت‌هاى گذشته و‌… به آنان مراجعه مى‌کردند. 4⃣ مراجعه اعراب به اهل‌کتاب، بعد از ظهور و پذیرش آیین جدید ادامه یافت و آنان براى فهم برخى ناشناخته‌ها، اهل‌کتاب را بر دیگران ترجیح مى‌دادند، تا این‌که پیامبراکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله به‌طور صریح مسلمانان را از مراجعه به آنان منع کرد؛ ولى با وجود نهى صریح پیامبر، گروهى از مسلمانان براى دستیابى به مطالبى که به گمان آنان در معارف اسلامى وجود نداشت، به اهل‌کتاب مراجعه مى‌کردند. 5⃣ نو مسلمانانِ اهل‌کتاب که در عهد صحابه، اسلام را پذیرفته بودند، از عوامل دیگر ورود به فرهنگ اسلامى بودند. اینان با به اسلام و سوء استفاده از اعتماد برخى صحابه، فراوانى را وارد حوزه فرهنگ اسلامى کردند. 📖 متن کامل در لینک زیر: 👉 yon.ir/SGoM ✅ به کانال اندیشکده مطالعات یهود بپیوندید: 👉 @jscenter