انیمیشن و داستان پیامبران و امامان
#صالح_ع (۶) 🟣امتحان قوم ثمود بعد از آن که آن معجزه ی شگفت انگیز در مقابل دیده بزرگان قوم ثمود محقق
(۵۷) ⬜️چرا خداوند مردم را آزمایش می کند؟ مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش های ما بسیار متفاوت است. آزمایش های ما غالبا برای شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش های الهی در واقع حکمتهای متعالی فراوانی دارد که به اختصار بعضی از آنها را بیان میکنیم؛ 1.ظهور حقیقی شخصیت افراد: مهم ترین فلسفه و حکمت ابتلاء (آزمایش) از دیدگاه قرآن کریم، شناسایی چهره واقعی افراد به معنای ظهور صلاحیت ها و استعدادهای آنان و طهارت و خباثت نفس انسان است. (وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ)(محمد/31)«ما همه شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند و اخبار شما را بیازماییم.» 2.کفّاره گناهان و پاکی مومنان از گناهان: از پیامبر اکرم ص روایت است که فرمود :«خداوند سوگند یاد کرده که هرگاه بخواهد بنده اى را از دنیا ببرد در حالیکه او را بیامرزد، و گناهانش را بریزد، در اینصورت یا بیمارش مى کند و یا روزیش را کم مى نماید و یا او را به ترسى مبتلا مى سازد؛ و اگر گناهى باقى بماند، مرگ را بر او سخت مى گرداند، تا گناهانش پاک گردد و با پاکى او را به بهشت داخل نماید.» 3.جدا سازی افراد نیک از افراد بد: سومین انگیزه برای آزمایش‌های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه‌ای که همه‌ی گروه‌ها خود را انقلابی و دیندار قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می‌کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد دینند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش‌های الهی است، در غیر این صورت همه گروه‌ها با نقاب دینداری در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی‌شوند قرآن در این مورد می‌فرماید:(مَّا كَانَ ٱللَّهُ لِيَذَرَ ٱلمُؤمِنِينَ عَلَىٰ مَآ أَنتُم عَلَيهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ ٱلخَبِيثَ مِنَ ٱلطَّيِّبِ)(آل عمران/۱۷۹)«هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی‌گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد.» 4.تربیت و پرورش مؤمنان: امتحان الهی برنامه عملی است که خداوند آن را به منظور تربیت و پرورش مؤمنان به کار می‌بندد؛اهمیت امتحان الهی در تربیت و پرورش مؤمنان به حدی است که خداوند ابتدا انبیاء را به مشکلات و سختی مبتلا می‌کند و سپس آنها را به منظور ایفای نقش رسالت یا امامت، برمی‌گزیند؛ به همین جهت، خداوند نخست ابراهیم ع را به انواع امتحانات مبتلا کرد و سپس او را به مقام امامت منصوب کرد. 5.ارتقاء مقام و درجه مومنین: اگر مومنی اهل گناه نبوده در اینصورت خداوند وی را به بیماری ها و بلاها مبتلا می نماید تا اجر و قرب او در نزد خداوند بیشتر گردد .امام صادق ع فرموده اند : «خداوند متعال مؤمن را به مصیبت و بلاء گرفتار مى کند و او را به بیمارى در بدن مبتلا مى سازد و یا در مصیبت اهل و فرزند قرار مى دهد و یا یکى از مصیبت هاى دنیا را متوجه او مى کند تا او را پاداش دهد.» 6.معیار ثواب و پاداش: امام علی ع می فرماید:«گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است، ولی آنها را امتحان می کند تا کارهای خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آنها ظاهر گردد.» 📎جهت مطالعه بیشتر روی قسمت آبی متن بزنید. 📱کانال انیمیشن و داستان پیامبران و امامان👇 https://eitaa.com/kartonanbiya https://eitaa.com/kartonemaman همگی در این ، جهت رفع موانع احتمالی ۳ دعا کنیم.