فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگ‌زدۀ مانع از توسعه 📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ ▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستین‌بار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورت‌مسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کرده‌اند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبرده‌اند. ▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر می‌کرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت می‌کرد. ▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعه‌شناسی باعث شده تا به‌ندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد. ▫️«مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «شنای پروانه» مهم‌ترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود به‌حساب می‌آیند. ▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار می‌شدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گله‌ای نیازمند چوپان نداشت. ▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب می‌دانست. 📝 محمدصادق‌ فرامرزی، پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com