🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹 🌸 🌹 💐بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم💐 شمه اے از ژرفای مکیال.. . 1⃣3⃣ قسمتی از حقوق و مراحم آن حضرت علیه السّلام نسبت به ما ادامه.. 6⃣. پدر بر فرزند شيعيان از باقيمانده گل خاندان وحي آفريده شده اند، همان طوري كه فرزند از پدر به وجود مي آيد. در كتاب كافي از حضرت رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: (( اَلإِمامُ: الأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَالوالِدُ الشَّفِيقُ))؛ امام: همدم همراه و پدر مهربان است.💐 و از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: من و علي دو پدر اين امّت هستيم. از حضرت ابو عبدالله صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: خداوند ما را از علّيين آفريد و ارواح ما را از بلنداي آن خلق كرد، و ارواح شيعيان ما را از علّيين و بدن هايشان را از پايين آن آفريد، از همين روي بين ما و آنان نزديكي برقرار است و دل هاي ايشان به سوي ما مشتاق. و از حضرت ابو جعفر باقر عليه السلام روايت شده كه فرمود: به تحقيق كه خداوند ما را از اعلي علّيين خلق فرموده و دل هاي شيعيان ما را از خمير مايه خلقت ما و تنشان را از پايين تر از آن آفريد، پس دل هايشان در هواي ما است؛ زيرا كه از آنچه ما آفريده شديم آنها نيز آفريده شده اند. و در كمال الدين از عمر بن صالح السابري روايت شده كه گفت: از حضرت ابو عبدالله صادق عليه السلام درباره اين آيه { أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّمآءِ} ريشه آن پاي برجا و شاخه اش در آسمان است. پرسيدم. فرمود: اصل و ريشه آن درخت پاكيزه رسول خدا صلي الله عليه و آله و شاخه آن امير المؤمنين عليه السلام است و حسن و حسين عليه السلام ميوه آن هستند، و نُه تن از فرزندان حسين شاخه هاي كوچك تر آنند و شيعه برگ هاي آن درخت مي باشند، به خدا كه وقتي يكي از آنها ( شيعيان) مي ميرد، يكي از برگ هاي آن درخت مي افتد. و در بحار به نقل از امالي شيخ طوسي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روايت است كه فرمود: من درختي هستم كه فاطمه شاخه و علي پيوند و حسن و حسين ميوه و دوستانشان از امّت من برگ هاي آن درخت مي باشند. البته روايات در اين باره زياد است كه در كافي و برهان و غير اينها آمده، ولي ما از ترس اطاله سخن و ملالت خوانندگان از ذكر همه آنها خودداري كرديم كه دانا را اشاره بس است. و چه خوش گفت آنكه گفت: - وه چه بالنده درختي كه در خلد برين روييده، كه مانندش هيچ درختي در بهشت نروييده است! - محمد مصطفي صلي الله و عليه و آله ريشه آن و ساقه اش فاطمه، آن گاه پيوندش سرور مردم علي است - و آن دو هاشمي دو نواده پيامبر ميوه آن درختتد، و شيعيان برگ هايي كه به دور ميوه ها پيچيده اند - اين گفتار رسول خدا است كه آن را اهل روايت، با سندهاي عالي در حديث آورده اند - من با محبّت آنان اميد نجات فرداي (قيامت)، و رستگاري همراه با گروهي از بهترين گروه ها دارم. 💠 7. آقا و ارباب بر بنده در زيارت جامعه آمده است: (( وَالسَّادَةُ الوُلاةُ))؛ و سرورات سرپرست. و در حديثي از رسول اكرم صلي الله عليه و آله از طريق مخالفين وارد شده: ما فرزندان عبدالمطلب سروران اهل بهشت هستيم؛ من و علي و جعفر و حسن و حسين و مهدي عليه السلام. مي گويم: بيان سيادت و آقايي امامان عليه السلام نسبت به ما، از آنچه گذشت ظاهر و ثابت مي شود. و معني سيادت آن بزرگواران اينكه: ايشان از خود ما در تمام امور اولي و شايسته تر هستند، چنان كه خداوند متعال فرموده: (( اَلنَّبِيُّ أَوْلي بِالمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...)) پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. و در كفاية الاثر روايت مسندي از حسن بن علي عليه السلام آورده كه فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله به علي عليه السلام فرمود: به خودشان سزاوارتري، آن گاه بعد از تو حسن سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و پس از او حسين سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، سپس علي سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او محمد سزاوارتراست به مؤمنين از خودشان، و بعد از او جعفر سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او موسي سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او علي سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او محمد سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او علي سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از او حسن سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، و بعد از از او بن الحسن سزاوارتر است به مؤمنين از خودشان، امامان نيكوكار، آنها با حقّ و حقّ با آنها است. نزديك به همين مضمون در كافي و كمال الدين نيز روايت شده است و از حضرت ابوالحسن موسي عليه السلام روايت شده كه فرمود: مردم در اطاعت كردن، بردگان ما هستند.🍃🌸🍃 المکارم/ج1 📝ادامه دارد 🌹 @Laylatolghadrnoor 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸