#خلاصه_سخنرانی
#الگوی_سوم_زن
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه اول
🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱
🔹ما سه خوانش از معنای زنِ زندگی داریم
🔻۱: خوانش سنتی از زن زندگی
که یک سری الزامات دارد مثل نوع تربیت دختر برای خانه داری صرف، تحصیل و کار اجتماعی از موضوعیت می افتد، انتخاب پسر دختری است که خوب میتواند بچه داری کند و زندگی را جمع کند
🔻۲: زن روز و اجتماعی و خروج و عصیان علیه معنای سنتی زنِ زندگی
از الزامات این نگاه اصالت پیدا کردن فعالیت اجتماعی و به حاشیه رفتن خانواده و حتی حجاب است! این نگاه یک نوع انقلاب علیه خوانش مرسوم سنتی است که "زنِ پستو به زنِ عرصه" تبدیل میشود
🔻۳: قرائت اسلام ناب جمع بین زنِ زندگی بودن و زنِ انقلاب بودن( فعالیت اجتماعی)
🔹چند مقدمه و اصل مبنایی
🔻۱
: در منابع روایی و فلسفی ما حقیقت انسان به نفس( روح) اوست.
در نگاه اومانیستی انسان در بدن خلاصه میشود، این بدن یا زن هست و یا مرد و بعد بحث تساوی طرح میشود
در نگاه اسلام، انسان موجودی مرکب از روح و بدن است، این نفس و روح نه مذکر است و نه موئنث، البته بعدا در کالبد مرد و زن گذارده میشود.
🔻
۲: نفس انسان نه مذکر است نه موئنث!
ارزش های مرتبط با انسان نه مذکر است و نه موئنث مثل عقل، قلب، علم، عقل عملی، فضیلت های اخلاقی صادره از انسان
جایگاه ارزش ها و ضد ارزش ها در انسان چون نفس است مذکر و موئنث نیست
🔻
۳: وقتی نفس اصل شد، بدن فرع و ابزار است
🔸
نگاه مکاتب نسبت به بدن
۱: نگاه افراطی: مکاتب اومانیستی که انسان در بدن خلاصه میشود
۲: نگاه تفریطی: عرفانهای هندویی که حتی حاضرند به بدن آسیب بزنند تا روح ارتقا بیابد
۳: نگاه معتدل: در اسلام بدن اصالت ندارد لذا طریقیت دارد نه موضوعیت اما اضرار به بدن حرمت دارد و تلاش برای صحت جسم بسیار تاکید شده است.
✔️در جامعه سرمایه داری کالایی شدن یک اصل هست، مصرف پیشران تولید است و مصارف لوکس پیشران مصرف. لذا به چند عنصر نیاز دارد
۱: سلبریتی ها به عنوان الگو
۲: پلتفرم
۳: تبلیغات
بهترین محمل برای ترویج مصرف گرایی بدن انسان است و بهترین بدن، بدن زنان چون جذابیت بصری برای تبلیغات را دارد
⬅️
در نگاه اسلامی اساسا بدن فرعیت دارد و روح اصالت و مساله ما انسان است نه زن و مرد؛ اما در جامعه مصرفی سرمایه داری چون مساله مصرف اصل هست و مصرف با تبليغات گره خورده لذا زن با وجه زنانه خود یعنی بدن موضوعیت دارد.
🔻تفصیل مباحث را در صوت گوش کنید
eitaa.com/m_amin_rezai/2902
🎙
#محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca