⚠️چگونه دستگاه واژگانی عترت(ع) هک می شود؟! 2⃣اثر منفی دیگر این تغییر راهبردی این است که: وقتی انگیزش با پول و ثروت انجام شود نه کار و خدمت؛ پرسش های انحرافی و پاسخهای غلط پیدا میشود! -آیا پول و ثروت بیش از نیاز را "جمع" کنیم؟! -مصرف بیش از نیاز ثروت(مصرف متظاهرانه)چه حکمی دارد؟! -آیا بیش از رفاه و راحتی(توسعه بر عیال)هم برای "طلب" ثروت و "جمع" کردن پول جایز است؟! اگر اینها را همه جواب منفی دهیم، تخصیص اکثر میشود! باید کنار انگیزشی که ساخته ایم راه برویم و گوینده به نظریه سنجاق شود و دائم بگوییم اینجور پول درآوردن نه! آنجور خرج کردن نه! اینقدر درآوردن نه! آنقدر جمع کردن نه! و... اگر جواب مثبت دهیم، هک کردن دستگاه واژگانی عترت را ادامه داده ایم! چون: جمع مال(ثروت) را برای "رو نیانداختن به دیگران، ادای قرض و صله رحم"، فرمود:"لاخیر فی من لایحب جمع المال"(۱۸) نه آنچه در دنیای ما باب شده است. "طلب دنیا" اگر موجب "عفت و تنزه از مال مردم و توسعه متعارف برخانواده و مهربانی برهمسایه" باشد؛ فرمود: "لقی الله عزوجل یوم القیامه و وجهه مثل القمر لیله بدر"(۱۹)؛ نه مصارف متظاهرانه عصر سرمایه داری که پر از تجبّر و اختیال برمردم و همجواران است! ⬅️درحالیکه با واژگان انتخابی اهلبیت برای فعالیت اقتصادی مومنانه این مشکلات را نداریم. "کار زیادتر" بکنیم یا نه؟!! "حرفه" خود را آشکار کنیم یانه؟!! و... سؤالاتی مضحکند که در آن منظومه فکری اصلا رخ نمی دهد. 3⃣مفاهیم متعالی کار و کاد وحرفه و... با ارزشی متعالی مثل "فقر انتخابی" کاملا سازگار است درحالیکه ثروتمندی و سرمایه داری هرگز! وقتی طلحه و زبیر به امیرالمومنین طعنه زدند که مال ندارد(۲۰)؛ معلوم است از ظاهر حال امیرالمومنین چنین بر می آمده است که ثروتی ندارد. و الا چنین آشنایان و اقوام نزدیکی نباید چنین گمان میبردند! آخر لباس سنبلاتی ۴درهمی اش با شلوار وصله دارش و خوراک نان جویش(۲۱) دال بر فقر و نداری است! وقت فروش شمشیرش در بازار میگفت اگر پول یک پیراهن[۴درهم]داشت نمی فروخت(۲۲)! پس آن ۱۰۰هزار درهم ثمن غله او که مقابل طلحه و زبیر آشکار می کند(۲۳) معلوم است ثروت مخفی علی(ع)نبوده است بلکه "کار و عمل منفصل" حضرت نزد وکلاء و عمّالش بوده برای مقاصد الهی تا باآن ۱۰۰۰برده آزاد کند و... علی(ع) تنبل و بی کار نیست اما سرمایه دار هم نیست! همانطور که "عمل متصل" حضرت در حفر چاه و کشت خرما بدست خود و وقف آنها با "فقر انتخابی" اش می سازد، "زاد" عمل منفصلش -که با وکلاء و عمّالش انجام میشود- هم با این فقر که برحاکم واجبش میشمارد(۲۴)می سازد. اما ثروت و سرمایه چنین نیست. کسانی که خصوصیت ذاتی سرمایه -یعنی خودافزایی- را درک نکرده اند هرچه بیشتر بگویند پرخطا تر میشوند! سرمایه بخلاف کار و حرفه و... از خود میخورد و اول خود را فربه میکند. مومن و کافر ندارد، بخواهد سرمایه دار باشد باید آنرا حفظ و ارتقاء دهد با نوسانات بازار چک کند و بی وقت انفاقی نکند! بی هوا وقفش نکند! اگر مومن بود، در وقت فراز بازار و وفور سود سهمی هم به فقیر و کار خیر اختصاص دهد! لذا سرمایه دار هیچوقت علی(ع) وحتی حاتم طائی را نمیفهمد! 4⃣این تغییر راهبردی -که برخی ساده بین فقط تفنن عبارت می بینند- ترتیب کار و حرفه و به تبع طبقات اجتماعی را هم جابجا می کند! اگر حد وسط استدلال، ثروت و پول درآوردن شد؛ نه دیروز نه امروز "کارِ دست کردن"(کدّ یمین) وکارگری، کاربرتر نخواهد بود! درحالیکه در روایات متعدد این شغل انبیاء معرفی شده نه چیز دیگر(۲۵). مالک زمین یا ماشین آلات بودن وسود نهاده خود را بردن، البته پول و ثروت بیشتری عاید می کند. پس بطور ظاهرا طبیعی طبقه سرمایه دار(یا سرمایه گذار) بر طبقه کارگر تفوّق پیدا می کند. چون او پول درآرتر و ثروت آفرین تر قلمداد میشود. درحالیکه او دقیقا با "استثمار کارِ کارگر" چنین سود و ثروتی به جیب می زند! اما اگر مفهوم مرکزی و حد وسط استدلال، "کار" باشد(نه پول) چنین تبعیض و فاصله طبقاتی شکل نگرفته یا اقلا -ولو ندانسته- تئوریزه نمیشود. کار است که ارزش دارد، به پول بیانجامد یا نیانجامد. کارِ دست و کدّیمین هم با ارزش تراست. حالا بقیه نظام اقتصادی را بچین ببین به این می انجامد که ۱۱میلیون خانواده کارگر زیر خط فقر باشند اما پول درآوردنهای بی ارزش و مخلّ به نظام اقتصادی بسیار باشد؟!و طبق آمار وزارت کار ۳۶٪دهک دهم(سرمایه داران) غیرشاغل و بیکار -در عین حال متمول و سودبر- باشند؟!! 🔺اگر شایسته دیدید در نشرش بکوشید 📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۱۴ ☑️ @m_ghanbarian