💠 جلسه سوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ حقیقت جهل 🔸حقیقت جهل کل مقابل عقل کل عبارت از وهم کل عالم کبیر با لذایذ مایل به شر. 🔸طبق این حدیث شریف ، پس از عقل آفریده شده و از دریای شور که اشاره به دو‌ قوه‌ غضب و و شهوت است. ظلمانی است چون کارش شیطنت است. ✅ حقیقت ادبار و اقبال 🔸عالم یک‌ مرحله ی «از اویی» (انا لله) دارد که قوس نزول نام دارد و یک مرحله ی «به سوی اویی» (الیه راجعون) که قوس صعود نام دارد و سرجمع حرکت دایره ای را موجب میشود که مبدأ همان منتهی است. ✅ با این توضیح : 🔸اقبال: رفتن در قوس صعود تا رسیدن به فناء الهی است. 🔸ادبار: رفتن در قوس نزول تا رسیدن به کثرات عالم ماده. ✅ با این وصف اقبال و ادبار عقل چنین میشود : 1⃣ اقبال عقل کل: رجوع به خداوند تا فناء کلی. 2⃣ اقبال عقول جزئی: پاره کردن حجاب های بین خلق و حق. 3⃣ ادبار عقل کل: ظهور آن در مراتب مادون تا رسیدن به عقول جزئیه بشری. 4⃣ ادبار عقول جزئی: توجه آنها به کثرات و اشتغالات عالم دنیا برای اکتساب کمال. ✅ اما جهل که فقط ادبار داشت: 1⃣ ادبار جهل کل: تنزل حقیقت وهم کل در اوهام جزئیه و شیطنت های بشری. 2⃣ ادبار جهل های جزئی: اشتغالات دنیوی برای شیطنت و اضاد در ارض. ❓چرا جهل اقبال ندارد❓ 🔸چون اقبال (رجوع به خداوند) دو چیز میخواهد که در جهل نیست: ۱- ترک انانیت: جهل هرچه در جهالت ترقی میکند ، خود خواهی و خودبینی اش افزون میشود. ۲- حب کمال مطلق که در جهل مغلوب و محکوم است. ✅ تفاوت ادبار عقل و جهل: 🔸ادبار عقل از سر اطاعت الهی و بدون دوری از خداست حتی در اشتغالات دنیوی هم قصد قربت دارد. 🔸اما ادبار جهل برای خودخواهی و قضای شهوات خویش است و موجب دوری از خدا و فرو رفتن در طبیعت و در نتیجه خلود در آتش است. ❓از کجا بدانیم که ما در اشتغالاتمان دچار ادبار جهل و ابلیسیم یا عقل❓ 🔸راهش عرضه خویش به قرآن و عترت است و اینکه آیات بر خویش تطبیق شود تا کشف شود که از مظاهر ابلیس هستیم یا مظاهر و جنود عقل و رسول الله . ✅و سپس تا فرصت هست برای رفع نقص خود کاری کنیم... ☑️ @m_ghanbarian