🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها ۱۴۰۰ حجت الاسلام قنبریان ◽سینمای عدالتخواه 🔴 ۵ اصل در سینمای عدالتخواه 1⃣ افک نباشد! (مانند فیلم "دستفروش" تا برخی فیلمهای فرهادی) یعنی به گونه ای تصویر نکند که به پوچی و نهیلیسم یا هرج و مرج در عالم منجر شود زیرا اینها مخالف با واقع و عدالت بَر است. حتی اگر می خواهیم فقر در جامعه را روایت کنیم، باید این نکته رعایت شود. 2⃣ چالش مسأله با بیّنات! (مانند فیلم "دیدن این فیلم جرم است!") یعنی فیلم عدالتخواه باید بیّنات را تاکید کند تا به مرور محل شک واقع نشوند سپس از سر این بیّنات، به سراغ چالش ها برود و مثلا راه حلی ارائه نماید یا به آن نقطه توجه دهد. ❗تئوری شرک، اینگونه نبود که ابتدا توحید باشد سپس شرک پدید آید بلکه ابتدا جامعه دچار تبعیض شد سپس تئوری شرک ساخته شد! یعنی برای موجه کردن تبعیض، قائل به چند خدایی شدند (خدای فرعون و خدای بندگان که البته خدای فرعون، خدای برتر است) یا اینکه در ادیان ابراهیمی، خدا یکی است اما عده ای پسر او هستند (عزیر ابن الله یا مسیح ابن الله) و عده ای بردگان او و سپس کسانی خود را وارثان پسر خدا بدانند! پس باید شروع از بینات غیر قابل نیاز به اثبات مانند دادن فرصت برابر به همه، نبود فاصله طبقاتی و... باشد! 3⃣ رابین هود و میتی کومان، عدالت اسلامی نیست! طبق آیه 25 حدید، مردم باید عدالت را برپا کنند (لیقوم الناس بالقسط) و به طور کلی، عدالت های نیابتی، عدالت اسلامی نیست! فیلم هیولای پول هرچند فیلم هالیوود است اما بیشتر بیانگر اقامه قسط توسط مردم است تا فیلم دادِستان که امنیتی ها فاعل کار هستند هرچند با جنبش دانشجویی شروع می شود! پس عدالتخواهی نباید ذیل نیروی امنیتی باشد که مامور اقامه عدالت، امنیتی ها باشند و اگر آنها صلاح دانستند، عدالتخواهان نیز تجمع کنند و توییتی بزنند و ... . 🔸️دو نحوه مواجهه فیلسماز با امنیتی ها 1) مواجهه به لحاظ نهادی مثل اینکه پرونده ای از یک نهاد معتبر امنیتی گرفته شود و بر اساس آن فیلم ساخته شود مانند فیلم "خانه امن" یا "گاندو" که این کار خوبی است. 2) ارتباط با افراد امنیتی مثل اینکه یک فرد امنیتی بخواهد رقیب خود را بزند و با چند واسطه، اطلاعاتی را در اختیار یک عدالتخواه قرار دهد و او نیز افشاگری کند! سپس همین چماقی گردد که عدالتخواهان متهم به بی اخلاقی شوند. این مواجهه منفی است. 4⃣ غایت قسط خواهی! بنابه فرموده امیرالمومنین، عدل، حیات احکام است لذا فیلم های مناسکی باید به غایت قسط باشد مثلا فیلمی مانند "یک تکه نان" جا داشت که عدالت دیده شود. اما فیلم "خروج" چون دعوای بورژوا و اشراف با حاکم در راستای تعدیل قدرت به وسیله ثروت نیست (عدالت مشروطه انگلیس)، پسند سینمای روشنفکر نیست. 5⃣ فیلمساز عدالت خواه! (سینمای زرد از ۲۰ فیلم دانشجویی یکی را به جنبش عدالتخواه اختصاص نداده!) یعنی فیلمسازان ما چنین دغدغه هایی ندارند و برای آن، حتی شاید لازم باشد مدتی خودشان در مناطق حاشیه نشین زندگی کنند تا با گوشت و پوست خود آن بی عدالتی را حس کنند. 🔹️متأسفانه طبقه محروم و مستضعف، همانگونه که در لابی های قدرت نماینده قوی ندارند، در سینما هم صدایی ندارند. خیلی لازم است که عده ای نماینده و صدای آنان شوند. ⬇️ صوت جلسه را اینجا بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714 ☑️ @m_ghanbarian