🔰
چکیده ای از درسگفتار #بقیة_الله جلسه 3⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/رمضان ۹۴
🔸
یکی بودن "وجه رب"، "اسمی که اشراق می کند"، "اسمی که اصلاح می کند"!
- سند این وحدت دعای عرفه است:
"فاسئلک یارب بنور وجهک الذی اشرقت له الارض و السموات و کُشفت به الظلمات و صَلُح به امرُ الاولین و الاخرین...": پروردگارا به نور جمالت که زمین و آسمان ها را روشن و تاریکی ها به آن برطرف و کار گذشتگان و آیندگان به آن اصلاح می شود...
چنانچه می بینید سیدالشهدا(ع) هرسه را یکی می بیند. نور وجه، هم زمین و آسمان را روشن و هم اصلاح اولین و آخرین می کند!
🔸
حقیقت امام عصر(ع)
- وجه رب همان اسم است که لفظ نیست و یک موجود حقیقی است؛ که از خود فانی و فقط مسمی(خداوند) را نشان می دهد.
• چرا امام عصر(ع)؟!
- چون ائمه قبل در زمین و زمان، "حضور" داشتند اما "ظهور" نداشتند. نور امامت را جز خواصی ندیدند، عالمگیر نشد. فرج امام زمان(ع)، "ظهور امامت" است نه "حضور امام" و این روشن شدن زمین و آسمان است.
- علی التشبیه؛ آنچه عارفان در مکاشفه از او و نورانیتش می دیدند، در همه عالم اتفاق می افتد.
[ذیل آیه واللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی روایت صحیح از امام باقر(ع) است که نهار(روز)، قائم ما اهلبیت است...]
🔸
نحوه یاد او
- شرط بهرمندی از آن اسم، "انقطاع" است یعنی بریدن از عالم ماده و ...
این انقطاع دو جور است:
۱. اضطراری: مثل انقطاع کسی که به آب می افتد. این انقطاع با رفع اضطرار(نجات یافتن) زایل میشود
۲. انقطاع اختیاری: که انسان با درک خود، خود را در غرقاب و هلاک ببیند. این انقطاع عارفانه و ماندگار است.
- سید هاشم حداد ۲۶سال شاگرد آقای قاضی بود و دید در هر قیام و قعودی، "یا صاحب الزمان" دارد...
• داستان تشرف حاج علی بغدادی در مفاتیح الجنان از باب تشبیه معقول به محسوس می تواند نمایی از "الذی اشرقت به السموات و الارضون" به شما دهد...
- تشرف شهید سید علی اندرزگو را در جلسه سوم بشنوید!
* برای تفصیل و توضیح فایل صوتی جلسه سوم را گوش دهید
☑️
@m_ghanbarian