🔰عقلانیت حاکم بر تئوری امامت و امّت ◾️بحث از عقلانیت اجتماعی به عنوان منطق کنش‌گری در ایجاد ارتباطات اجتماعی و ساختارهای جامعه در دو سطح قابل پیگیری است. در یک سطح میتوان از تعینات یک عقلانیت به ملاک های کلان و مولفه های اصلی آن پی برد و بار دیگر میتوان چگونگی امتداد این مولفه ها تا حصول یک مصداق عینی را بحث کرد. در این جستارهای کوتاه سعی خواهد شد تا امتداد عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی در نظریه امامت و امت پی گیری شود. ———————————————————-- ▫️به نظر می‌رسد شهید بهشتی نخستین کسی است که در فضای عمومی بحث از نظام امت و امامت را به عنوان نظام سیاسی در قانون اساسی مطرح کرد. معنای این کلام آن است که شاکله اصلی و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تئوری امت و امامت است. ▫️اما سالها پیش از بحث های شهید بهشتی درباره نظام امّت و امامت (سال۵۸)، دکتر علی شریعتی در سال ۴۸ مجموعه سخنرانی هایی با همین عنوان (امّت و امامت) انجام داده بود و باید گفت مبدع این تئوری با ادبیات نوین ایشان بوده است. ▫️البته این بدان معنا نیست که میان اندیشه دکتر شریعتی، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید صدر و رهبری یک وحدت کامل درباره نظریه امت و امامت وجود دارد. اما بررسی دیدگاه ها که در آینده نزدیک به اشتراک خواهیم گذاشت نشان میدهد که یک روح کلی در تمامی این نظریه ها وجود دارد. اگرچه تعینات متفاوتی مقصود اندیشمندان انقلاب بوده است که قابل سطح بندی است کما اینکه زوایه نگاه هر کدام از این عزیزان با دیگری متفاوت است. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha