🔰قسمت صد و پنجاه و یکم🔰 🔹حالات معرفتی سه نوع است؛ شیخ اشراق در رسالۀ صفیرِ سیمرغ این را توضیح داده است. 1️⃣"سوانح" که جناب بوعلی از آن به "وقت" تعبیر کرده است؛ 2️⃣بعد "سکینه" که بوعلی هم از آن "سکینه" یاد کرده است. 3️⃣بعدش "فناء" که بوعلی هم از آن تعبیر کرده است "فناء". این تعابیری که انتخاب شده، از فرهنگ قرآنی گرفته شده است. ✅سکینه‌ای که در قرآن آمده است، ایمان قوی تر است. به کسی که سکینه‌ای داده می‌شود، سکون و آرامشی به او داده می‌شود؛ ✅فناء هم در فرهنگ قرآنی هست. ✅سوانح هم در فرهنگ قرآنی آمده است البته لفظ سوانح خیر امّا محتوایش هست. ❓سوانح چیست؟ 🔅 برقی که به یکباره بدرخشد و به زودی خاموش شود. یک معرفتی پیدا می‌کند، دو دقیقه می‌آید و می‌رود. ✅شیخ اشراق می‌گوید نورِ سانح. 🔅یک نوری است از آن سو آمده است. ◀️این آن چیزی است که می‌گوییم شخص گاهی حال خوشی پیدا می‌کند، یک بار می آید؛ یک چیز برایش روی می‌دهد. این سوانح: ◀️گاهی در خواب است ◀️گاهی در بیداری است بعضی موقع‌ها در خواب هم گاهی احوال خوشی دست می‌دهد و آدم چیزهایی را می‌بیند که خیلی جذّاب هم هست و نکته‌های خوبی دارد. ✅این، معرفت خوبی را به او می‌دهد. اول، معرفتِ ویژه‌ای به او داده می‌شود. 🔻مثلا پرده‌ای کنار می‌رود و واقعیّتی از واقعیت‌های آن سو را می‌بیند؛ یک لحظه می‌آید و می‌رود؛ ماندگار نیست لذا تعبیر می‌کنند حالت "برقی" دارد. ❓برق چگونه است؟ 🔅یک نوری، یک بار می‌آید و تمام می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59