🔰قسمت صد و پنجاهم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز
🔶 اگر "ألِهَ" به معنی عبد باشد و مراد "مألوه" به معنای معبود باشد:
⬅️ پس سالک باید شهادت صوری به قصرِ معبودیت را به حق تعالی جَلَّت عظمته، منطبق کند به شهادت قلبی باطنی؛
❌ و بداند که
اگر در قلب، معبود دیگری باشد، در این شهادت منافق است.
✅ پس با هر ریاضتی است شهادت به ألوهيت را به قلب برساند و از كعبه دل، بتهای بزرگ و کوچک را که به دست تصرّف شیطان و نفس امّاره تراشیده شده درهم شکند
تا لایق حضور حضرت قدس گردد.
✔️ تا بتهای حبّ دنیا و شئون دنیویه در کعبه دل است، سالک را راه به مقصد نیست.
🔶 و اگر مقصود از قصرِ ألوهيت، الوهیتِ فعلیه باشد _که عبارت أخرایِ تصرّف و تدبیر و تاثیر است _ پس چنین شود معنی شهادت:
♦️شهادت میدهم که مُتصرّفی در دارِ تحقق و موثّری در غیب و شهادت نیست جز ذات مقدّس حق جلّ و علا.
✳️ و اگر در قلب سالک اعتماد به موجودی از موجودات و اطمینان به احدی از آحاد باشد ⬅️ قلبش مُعلّل و شهادتش زور و مختلق است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚 آداب الصلاه| صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab