🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در قیام
فصل اول: در سرّ جملی قیام
🔶 بدان که
اهل معرفت قیام را اشاره به توحیدِ افعال دانند. چنانچه رکوع را به توحیدِ صفات و سجود را به توحیدِ ذاتْ اشاره دانند.
🔻اما بیان آنکه قیام، اشاره به توحیدِ فعلی است آن است که در خودِ قیام، وضعاً و قرائت، لفظاً، اشارت به آن مقام است.
💎اینکه قیام، وضعاً اشارت به آن(توحید فعلی) است این است که در آن:
📍اشارت به
قیام عبد به حق؛
📍و(اشارت به) مقام
قیّومیت حق است؛
✳️ که آن(مقام قیومیت حق) تجلّی به فیض مقدّس و تجلّیِ فعلی است و در این تجلّی، مقام فاعلیّتِ حق ظاهر شود و
همه موجودات مستهلک در تجلّی فعلی و مُضمحل در تحت کبریای ظهوری شوند.
💠 ادب عرفانی سالک در این مقام آن است که:
📌این لطیفه الهی را به یاد آورد؛
📌و ترک تعیّنات نفسیه را هر چه بتواند بکند؛
📌و حقیقت فیض مقدس را به قلب تذکّر دهد؛
📌و نسبت قیّومیت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند.
✅ چون این حقیقت در قلب سالک متمکّن شد ⬅️
🔸قرائت او به لسانِ حق، واقع شود؛
🔸و ذاکر و مذکور، خود حق گردد؛
🔸و بعضی از اسرار قدر بر قلبِ عارف کشف گردد؛
🔸و بعضی از اسرار صلوة را قلب عارف دریابد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥۹ و١۶۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab