🔰قسمت صد و هشتاد و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن مصباح دوم: آداب قرائت در خصوص نماز فصل اول 🔶 خدای تعالی آداب عبودیت در قرائت را به چهار رکن قائم فرموده: 2⃣ رکن دوم تحمید است؛ و آن در قول "الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمین" حاصل شود‌. چون مصلی به مقام ذکر متحقق شد و همه ذرّات کائنات را اسماء الهيه ديد و به چشم استقلال به موجودات عوالم غيب و شهود نگریست؛ ⬅️ مرتبه تحمید برای او دست دهد و دل او اعتراف کند که : 🌱 جمیع محامد از مختصات ذات احدی(است) 🌱 و دیگر موجودات را در آن شرکت نیست زیرا که از خود کمالی ندارند تا حمد و ثنائی برای آن ها واقع شود. 3⃣ رکن سوم تعظيم است؛ و آن در "الرّحمن الّرحیم" حاصل شود. ✅ چون عبدِ سالک إلی الله در رکن تحمید 📍مَحمِدت را به حق تعالی منحصر کرد؛ 📍و از کثرات وجودیه سلبِ کمال و تحمید نمود؛ 👈 به افق وحدت نزدیک شود و چشم کثرت بینی او کم کم کور شود و صورتِ رحمانیت که بسط وجود و رحیمیت که بسطِ کمال وجود است بر قلب او تجلّی کند. ⬅️ پس عظمت حق در قلب او جایگزین شود و این حال چون تکمین یافت به رکن چهارم منتقل شود. 4⃣ (رکن چهارم) مقام تقدیس است؛ که حقيقت تمجید است. بعبارت دیگر تفویض امر الي الله است و آن: 🔸رؤيت مقام مالكيت و قاهريت حق؛ 🔸و فرو ريختن غبار کثرت؛ 🔸و شکستن بتهای کعبه دل؛ 🔸و ظهور مالک بیت قلب؛ 🔸و تصرف نمودن آن را (قلب را توسط مالک آن) بی مزاحم شیطانی است. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۴۰ و۲۴۱