❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(5)
(جریان نومعتزلیان-2)
👈 شاید وقتی اسم عقل و خردگرایی در تفسیر را بشنویم، این روش تفسیری تحسینبرانگریز هم باشد. خواهیم گفت؛عقل نعمتی خدادای برای فهم دین و یاد عبارت؛« کل ماحکم به الشرع، حکم به العقل» می افتیم و ملازمه بین حکم شرع و عقل.
مسئله ورود عقل به تفسیر به این سادگی نیست. مسیر قرآنی نومعتزلیان و خردگرایان تفسیری، جایی مسیر خود را سلف خردورز خود و مفسرین قرآن جدا می کنند که درباره تعریف و منشأ وحی، دیدگاه جدیدی از خود ارائه میدهند. بنابه عقیده برخی از این جریان تفسیری، وحی ارتباطی معنوی پیامبران الهی، جهت دریافت پیام آسمانی از راه اتصال به غیب برقرار نیست بلکه پیامی است که از سوی خرد و عقل پیامبر( صلی الله علیه و آله) به او می شود. از دید این جریان فکری، وحیزمینی و الهامهای عقلانی منشأ پیدایش قرآن است.
از اینروست که باور عبدالکریم سروش، وحی همان تجربه دینی و الهام است و این دو، همانند تجربه های شاعران و عارفان است و نیز فرهنگ، شخصیت و دانش نسبی پیامبر( صلی الله علیه و آله) در ارائه مفاد وحی تاثیر گذاشته و وحی را خطاپذیر می سازد. اصطلاحاتی چون تجربهنبوی، تجربهبیرونی و درونی، رؤیایصالح، اذواق و مواجید و مکاشفاتعارفانه و ... همگی جعل و تولید اصطلاحاتی است که برای تخریب باور وحیانی تولید می شوند و نه برای تفسیر و فهم قرآن.
#جریانهای_تفسیری_معاصر
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸