❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(6) (تفسیر تنزیلی) دوره معاصر، دوره تحوّلات چشمگیر در مبانی، گرایش و روشهای تفسیر و فهم قرآن است. این تحول محدود به مناهِج و اتّجاهات تفسیری نبوده و به روشهای تفسیری نیز کشیده شده است. از سبک‌های نوپدید در تفسیر قرآن، سبک تفسیر تنزیلی (تفسیر به ترتیب نزول سوره‌ها) می‌باشد. علاقه‌مندان به این روش معتقدند؛ نازل شدن آیات در کنار حوادث عصر نزول قرآن دارای بار معنایی خاصی می باشد. بر این اساس برای چاره جویی از چالشهای فردی و اجتماعی خویش با فهم عصری از قرآن و تطبیق شرائط کنونی با شرائط عصر نزول وحی می توانیم نقشه راهی با هندسه نزول قرآن برای حل مشکلات خود طراحی کنیم. برخی علاقه‌مندان به این روش آنرا مشروع‌ترین‌روش تفسیری می‌دانند که پیامبر( صلی الله علیه و آله) طی 23 سال نزول قرآن بدان عمل کرده است. علاقه‌مندان شیعه امامیه به این روش نیز مصحف حضرت علی (علیه السلام) را بر اساس این روش تفسیری می‌دانند. طبیعی است که در این روش تفسیری اول سراغ سوره‌های مکی رفته و سپس به سوره‌های مدنی پرداخته می‌شود. این در حالی است که بطور معمول تفاسیر بصورت ترتیبی نوشته می شوند. در این روش مرسوم، مفسر آیات قرآن را با همان ترتیب پیوسته ای که در مصحف شریف آمده اند تفسیر می کند. این روش‌ تفسیری معاصرانه در گام اول بین اهل سنت شکل گرفت و سپس علاقه‌مندانی در شیعه پیدا کرد "محمد عزّة دَروزۀ " (۱۸۸۷ – ۱۹۸۴م) نویسنده فلسطینی(سوری)، که شخصیتی انقلابی و مبارزعلیه صهیونیست بود، با نگاشتن تفسیر «التفسير الحديث -مرتب حسب ترتيب النزول» گام بزرگی در این مسیر گذاشت. "محمد عابدالجابری" (۱۹۳۶ ۲۰۱۰م)، متفکّرِ مراکشی جنجالی دهه های هشتاد و نود قرن بیستمِ جهان عرب از دیگر ادامه دهندگان این مسیر بود. او با نگاشتن کتابهای متعدد بخصوص کتاب «فهم القرآن الحكيم- التفسير الواضح حسب ترتيب النزول» تلاشی برای اثبات تأثیرگذاری ترتیب نزول قران بر فهم انسان از قرآن داشت. در ایران نیز حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (متولد 1344ش) با نوشتن تفسیر«همگام با وحی» گام در این مسیر گذاشته‌اند. کتاب« تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول): مبانی، اصول، قواعد و فواید» نوشته ایشان نیز، همانگونه که از نامش پیداست تلاشی برای اثبات اصالت و کارآمدی این روش تفسیری می باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸