پاسخ به یک سوءتفاهم
ما در مؤسسه مصاف، به فراخور توانایی و دانشی که داریم، وظیفه خود میدانیم که در پاسداری و نشر امانت اسلام بکوشیم و وجدانمان برنمیتابد که حقیقتی که از آن بر دلهای ما تابیده در پستوی دلمان پنهان کرده و برای انتشار آن در مقابل فشارها و هجمهها کوتاه بیاییم.
پر واضح است در این مسیر، همواره از رهنمودهای علمای بزرگ و آثار آنها استفاده کرده و خواهیم کرد و هیچجا ادعانکرده و نمیکنیم که هیچ اشتباه و نقصانی در برداشت ما و بیان ما از اسلام وجود ندارد.
اخیراً انتقادی توسط یکی از روحانیون بزرگوار در فضای مجازی نسبت به صحبتهای استاد رائفیپور مطرح شده که بیشتر از اینکه انتقاد باشد، اتهام توهین به ائمه است و این اتهامی است که ما از آن به خدا پناه میبریم که توهینی به ساحت قدسی اهلبیت علیهمالسلام روا داشته باشیم. علیایحال، همواره این احتمال را میدهیم که علیرغم تلاشهایی که در مسیر تبیین داشتهایم و توفیقاتی که به آن نائل شدهایم، حق مطلب را در حین بیان ادا نکرده باشیم.
اگرچه همچنان اعتقاد داریم که آنچه در سخنرانی در خصوص شوخیها و اخلاق حسنه اهلبیت بیان شده، هرگز توهین به ساحت قدسی ایشان نیست و هرگز حاضرین پرشمار در آن جلسه که از قضا در میانشان روحانیون نیز بودهاند، چنین برداشتی نکردهاند، متاسفانه انتشار کلیپی تقطیعشده موجب چنین سوءبرداشتی شده است. لذا در قالب مکتوب مواضع خود را در این خصوص بیان میکنیم که محدودیتهای گفتوگوی شفاهی را نداشته و خدایناکرده اگر سوءتفاهمی ایجاد شده، برطرف گردد:
۱. اگرچه سخن لغو، بیهوده، دروغ و گناهآلودی هرگز از زبان مبارک اهلبیت خارج نمیشده، ولی این بهمعنای آن نیست که از تفکه و شوخی و سایر آرایههای کلامی که باعث تلطیف فضای مکالمه میشود، استفاده نفرمایند.
۲. اشاره استاد در سخنرانی به کتاب جالب، پندآموز و البته فکاهی «زهرالربیع» اثر علامه «سید نعمتالله جزایری»، از فقهای بزرگ عصر صفویست که شوخیهایی که حول محور پیشوایان شیعه و...، در گوشه و کنار تاریخ روایت شده، جمعآوری کردهاند.با وجود اینکه ایشان از علما و فقهای اخباری و باریکبین هستند، طرح مطالب این کتاب را علیرغم ضعف اسناد آنها در موارد متعدد، (با توجه به اینکه مصدر صدور فتاوای فقهی نخواهند بود)، بلااشکال دانستهاند.
۳. ظاهراً آنچه باعث بروز چنین سوءتفاهمی شده این است که استاد رائفیپور میگویند موضوع موردبحث امکان مطرحشدن در فضای عمومی را ندارد. و چنین برداشت شده که گویی سخن امیرالمومنین علیهالسلام، پناه بر خدا بهقدری رکیک بوده که امکان طرح آن نیست.
در صورتی که آنچه باعث شده این حکایت و بسیاری از حکایات دیگر این کتاب و از جمله بسیاری از موضوعات فقهی در فضای عمومی قابل طرح نباشد، موضوع مورد سؤال و جواب است که در فضای عمومی تابو است، نه پاسخی که امام به آن میدهند. هرچند بدیهی است طرح این مسائل در مقام استفتا هیچ اشکالی ندارد.
ای کاش بزرگواران ادامه سخنان استاد رائفیپور را که دقیقا همین مسئله را برای مخاطبان توضیح میدهند، نیز میشنیدند و به کلیپی تقطیعشده اکتفا و استناد نمیکردند. برادران عزیز آخرتی در پیش است!
۴. توجه به شوخی و مطایبه و فکاهیات در مکان و زمان خودش و بهقدری که به افراط و تفریط کشیده نشود (رعایت عقلوشرع) همواره موضوعیت دارد. از آن گذشته لازم است تصویری از اهلبیت برای جوانان خصوصا در عصر حاضر ارائه دهیم که در عین واقعیت، ملموس باشد. متأسفانه همچنان در میان متدینین هستند کسانی که چنان تصویر عبوس و خشک و دستنیافتنی به مردم ارائه میدهند که خود باعث دورشدن مردم از ساحت اهلبیت میشود.
شاهد ما بر این مدعا بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دفاع از شخصیت علامه جزایری، خصوصا کتاب مورد اشاره استاد رائفیپور است که لینک آن را برای عزیزانی که از اساس منکر وجود چنین کتابی شده بودند و البته منصف هستند، قرار میدهیم.
لینک منبع👇
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=36
۵. این نخستین بار نیست که از سخنان تقطیعشده استاد رائفیپور سوءاستفاده میشود، لذا خواهشمند است اگر از مهارت سواد رسانهای برخوردار نیستید، پیش از قضاوت حتما از مؤسسه مصاف استعلام فرمایید و صد البته از خود بپرسید که چرا فیالمثل در موضوع اخیر شخص معلومالحالی همچون «اکبر گنجی» که منکر وجود امام زمان عجلالله فرجه است، مدافع سخنان شما شده!
ختم سخن خطاب به برادران بزرگوارمان، اینکه حضراتعالی اتهام سخت و شدیدی به ما زدید و امیدواریم که خداوند آنچه را بر زبان شما علیه ما جاری شد، از شما نپذیرد و به آنچه در قلب و نیتمان داریم نظر فرماید که مملو از حب اهلبیت است.
آنچه تحمل این درد را برایمان ممکن نموده، توجه به این مسئله است که غیرت اهلبیتی شما موجب چنین واکنشی شده!
سر خم می سلامت شکند اگر سبویی
🆔
@Masaf_Ofogh