📣 💠محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر در نشست معرفی مکتب وجود مکتب از نظر مستشرقین قطعی است 🔸بسیاری از مستشرقین و پژوهشگران غربی که در حوزه نگارگری صاحب تالیف و پژوهش هستند به وجود مکتب نگاری دوره صفویه تصریح دارند و از نظر آنان در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد اما متاسفانه در این خصوص در داخل ایران کار نشده است. 🔹دکتر محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه در چهارمین نشست سرزمین مادری موسسه فرهنگی میرداماد که با موضوع معرفی«مکتب نویافته نگارگری استرآباد» برگزار شد افزود: آشنایی من با نگارگری استرآباد از نوشتن مقاله ای در دوره دکتری و بعدا پیشنهاد تبدیل آن به پایان نامه آغاز شد. 15 نگاره در موزه ملک وجود دارد که مشخص است از یک نسخه پاره شده اند. این 15 نگاره هیچ کدام امضا و شناسنامه ندارند و برای همین مجبور به تطبیق شدم که نتایج آن جالب بود. 🔸این پژوهشگر گفت: مکتب نگارگری استرآباد مکتبی تلفیقی از سایر مکاتب است اما هیچ کدام از آنها را کامل استفاده نکرده و بلکه آنها را بومی سازی کرده است ساختمانگر در ادامه افزود: شاه طهماسب اول کارگاه قزوین را تعطیل کرد این کار تاثیر مهمی بر هنرگذاشت و بسیاری از هنرمندان به دنبال حامی جدید فرستاد. بین خاندان قزلباش اختلاف بالا می گیرد . شاه عباس بدعتی می گذارد و برای ایالت بزرگ از قزلباشان حکمران تعیین نمی کند و فریدون خان چرکس که یکی از غلامان مورد اطمینانش بود را حاکم استرآباد کرد. 👈حمایت شاه عباس از او و علاقه شاه عباس به این منطقه و تعطیلی کارگاه قزوین باعث شکل گیری کارگاه می شود. 🔹این نویسنده در ادامه بیان داشت: 15 نگاره موجود در موزه ملک ، همه متعلق به دوره باستانی شاهنامه هستند. در این نگاره ها خصائص منطقه همچون تپه ها و پوشش گیاهی به کار رفته و رنگ و پالت هنرمند با پالت قزوین فرق دارد و رنگ ها با کنتراست بالا و غلیظ به کار می رود. 🔸ساختمانگر با اشاره وجود به5 شاهنامه کامل با بیش از 120 نگاره که در موزه های خارج از کشور نگهداری می شود گفت: برخی مکاتب مشهور با وجود یک شاهنامه معرفی شده اند اما ما در مکتب استرآباد 5 شاهنامه کامل داریم و این سند بسیار مهمی برای اثبات آن است وی با اشاره به اثر تالیفی رابینسون گفت: این فرد به صراحت در کتابش از مکتب سخن می گوید و پژوهشگران و محققین خارجی تاکید دارند که کارگاه نگارگری در استرآباد وجود داشته و این شاهنامه ها از نتایج همان کارگاه است. 🔹مولف و پژوهشگر تاریخ استرآباد دکتراسدالله در این نشست به معرفی شهر و ایالت استرآباد پرداخت و با اشاره به اهمیت این ایالت گفت: سیمای در دوره صفویه نشانگر گذشته تاریخی و فرهنگی مردم این دیار است. او که پیرامون شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استرآباد عهد صفویه سخن می گفت افزود: در حوزه معماری و ساخت بنا از عصرصفوی یادگار و یادمان های زیادی داریم. نمونه ای از آن «پل تاریخی آق قلا» با نوع آجرچینی آن است که تنها پل مزین به آجرچینی است. این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به مولفه های شهر بزرگ و بیان اینکه برجسته ترین گورستان ها برای دوره صفویه است گفت: سنگ مزارها نمایش دهنده چهار هنر حکاکی، نقاشی، خطاطی و تراش سنگ هستند. خط ثلث و نسخ و بعضی وقت ها نستعلیق بر سنگ مزارهای منطقه نقش بسته است. 🔸این پژوهشگر در ادامه با اشاره به آب انبارهای استرآباد، کاروانسراها، قنات ها، پل ها و حمام های مهم ساخته شده در استرآباد و مدارس گفت: این عوامل نشانه توسعه، تجارت و نشان از فرهنگ شهر بودن و عظمت یک شهر می تواند باشد. معطوفی در بخشی از سخنانش همچنین به حضور قزلباشان، کردها، لرها و ترک ها اشاره کرد. او در بخش پایانی سخنانش گفت: در بستر چنین جامعه ای با رخدادهای کلان و رشد یافتگی یک جامعه، برون رفت توسعه یافتگی «هنر» است و هنر متعلق به شهر بزرگ است. 🔹گفتنی است در ابتدا این نشست احمد خواجه نژاد ضمن خیرمقدم به حاضرین به اهداف راه اندازی سلسه نشست های سرزمین مادری در پرداخت. چهارمین نشست از سلسله نشست های فرهنگی سرزمین مادری با هدف آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و عصر روز دوشنبه 24 مهرماه با موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری استرآباد» در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛