•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۵۵ سوره بقره 👈 وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ و [یاد كنید] آن گاه كه گفتید: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم تا خدا را آشكارا [با چشم خود] ببینیم. پس در حالی كه می‌دیدید صاعقه مرگبار شما را گرفت. وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اِذ: مفعول به برای «اذکروا» محذوف، محلا منصوب قُلتُم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل یا: حرف ندا، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. موسی: منادای مفرد معرفه و محلا منصوب، مقول قول لن: حرف نفی و ناصب، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. نؤمنَ: فعل مضارع و منصوب. ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل حتی: جاره (در اینجا به معنای الا)، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. نری: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمن مقدر. ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اللهَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه جهرةً: مفعول مطلق نوعی به تقدیر مضاف وتقدیر کلام چنین است: نَرَی اللهَ رؤیةَ جهرةٍ فاء: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اخذت: فعل ماضی، مبنی بر فتح کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به صاعقة: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری و: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. انتم: ضمیر منفصل، مبنی، مبتدا، محلا مرفوع تنظرون: فعل مضارع و مرفوع. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل. جمله خبریه، محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، (اعراب آیات بر مبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin