•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#تفسیر_ماه_مبارک_رمضان_جلسه_بیستودوم
#سوره_مریم
#قسمت_اول
#مدرس_خانم_طوسی
✅موضوع کلی آیات ۲۲ تا ۲۶ سوره مبارکه مریم:
حضرت مریم علیهاالسلام در کشاکش طوفانهای زندگی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۲۲/مریم:
💫
فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا
موضوع: بارداری حضرت مریم علیهاالسلام
حضرت مریم(ع) بعد از بارداری، حمل خود را به مکان دوری بُرد.
🌱«
باء» در «فَانْتَبَذَتْ بِهِ» برای تعدیه است
🌱«
قَصِیّ» بر وزن فعیل به معنی مکانی دور است.
نکته: گاهی انسانهای پاک باید به خاطر دور ماندن از تهمت مردم، از آنان فاصله بگیرند.
⁉️سوال:
مدت حمل یا دوران بارداری حضرت مریم(ع) چه اندازه بود؟
فخر رازی ۶ وجه در تعیین مدت حمل ذکر کرده است: ۹ماه، ۸ماه، ۷ماه، ۶ماه، ۳ساعت، یک ساعت.
سپس براب دوره یکساعت دو لیل ذکر کردهاند:
الف: با توجه به حرف «
فاء» در این چند آیه، «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ...فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ...فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا...»
حرف «فاء» برای تعقیب است یعنی امور یادشده بیفاصله رخ داده است و این موجب یک ساعت بودن مدت حمل است.
ب: خداوند در وصف حضرت عیسی(ع) در آیه ۵۹/آلعمران چنین فرمود:
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ.
پس ثابت شد که عیسی(ع) با «كُنْ فَيَكُونُ» به دنیا آمد و این کار، مدت حمل ندارد. زیرا مدت حمل برای کسی است که از نطفه خلق شده باشد.
🌱در آن برهه، حضرت در یک حالت بیم و امید به سر میبرد؛
بیم از تهمت و افتراء افراد نادان و جاهل بنیاسرائیل که با آن همه سرمایه معنوی برای تربیت یافته دودمان حضرت زکریا(ع) بسیار دردناک و مرگآور بود.
و امید به تولد پیامبر موعود که یک تحفه بزرگ آسمانی بود.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۲۳/مریم:
💫
فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا.
موضوع: آرزوی مرگ و درخواست فراموش شدگی
حضرت مریم(ع) با آن همه سابقه قِداست و کرامت، وقتی در آستانه مادرشدن قرار گرفت آرزو کرد کاش پیش از این مُرده بودم و کاش چیز بیمقداری بودم که به حساب نمیآمد و فراموش شده بود.
⁉️
سوال: علت آرزوی مرگ و منسیّ شدن از طرف حضرت مریم(ع) چه بود؟
به فرموده امام صادقع(ع)، نادانی قوم یهود علت آرزوی مرگ ایشان بود.
و همچنین شرایط سخت و مشکلاتی که حضرت مریم(ع) در آن لحظات با آن دست به گریبان بود. مصائبی مانند وضع حمل بدون قابله و دوست و یاور، در بیابانی تنهای تنها، نبودن محلی برای استراحت و آبی برای نوشیدن و غذا برای خوردن، عدم وجود وسیله برای نگهداری مولود جدید.
نکته۱: گاهی مُردن از زندگی با بدنامی بهتر است.
نکته۲: مومن نباید خود را در مظانّ اتهام قرار دهد.
مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»: لاتَفَعَلْ ما یَشینُ العِرضَ والاِسم.
هیچوقت به كاری كه باعث بدنامی و لطمه زدن به حیثیت تو میشود اقدام مكن. (فهرست غرر، ص ٢٤٢)
نکته۳: گاهی عدهای از روی لجاجت و عناد و دشمنی به دیگران تهمت ناروا میزنند.
مثلا در مورد علماء و مراجع عظام تقلید صحبتهای ناصواب ایراد میکنند.
یکی از تبعات این بیانات این است که اعتماد بین بین انسانها را از بین میبرد و جامعه ناامن میشود.
خداوند در آیه ۳۶/إسراء میفرماید:
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۲۴/مریم:
فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا.
موضوع: شناسایی منادی حضرت مریم علیهماالسلام
مفسران درباره فاعل «فَنَادَاهَا» دو احتمال دادهاند:
۱.
فرشته الهی که برابر آیات پیشین با حضرت مریم(ع) گفتوگو میکرد.
۲.
حضرت عیسی(ع) با مادر خود سخن گفت و او را دلداری داد.
احتمال دوم، افزون بر سازگاری با سیاق آیات، دو مؤید نیز دارد:
الف: قید «مِنْ تَحْتِهَا» با حال نوزاد نسبت به مادرش همخوانی دارد و به توجیه نیاز ندارد.
ب: فاعل دراین آیه و آیات بعدی، حضرت عیسی(ع) است و مضمون آن سخنان ایشان است.
ادامه دارد...↩️
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin