┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع: اهانت منافقان به پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ؛ و از ایشان کسانى هستند که پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند او زودباور است بگو گوش خوبى براى شماست به خدا ایمان دارد و (سخن) مؤمنان را باور مى کند و براى کسانى از شما که ایمان آورده اند رحمتى است و کسانى که پیامبر خدا را آزار مى رسانند عذابى پر درد (در پیش) خواهند داشت (۶۰ /۶۱ توبه) ⁉️ پاسخ اهانت منافقان به پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) در کلام وحی چگونه انعکاس یافته است؟ ✍در این آیه سخن از فرد یا افرادى در میان است که پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) را با گفته هاى خود آزار مى دادند و مى گفتند اوانسان خوش باور، و دهن بینى است. (وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ). ⬅️ "اذن"در اصل به معنى گوش است ، ولى به اشخاصى که زیاد به حرف مردم گوش مى دهند، نیز این کلمه اطلاق مى شود. ⬅️ آنها در حقیقت یکى از نقاط قوت پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) را که وجود آن در یک رهبر کاملا لازم است ، به عنوان نقطه ضعف نشان می دادند و از این واقعیت غافل بودند که یک رهبر محبوب ، باید نهایت لطف و محبت را نشان دهد، وحتی الامکان عذرهاى مردم را بپذیرد، و در مورد عیوب آنها پرده درى نکند (مگر در آنجا که این کار موجب سوءاستفاده شود) ⬅️ لذا قرآن بلافاصله اضافه مى کند که : به آنها بگو اگر پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) گوش به سخنان شما فرا مى دهد و عذرتان را می پذیرد، زیرا از این طریق آبروى شما را حفظ کرده، شخصیت تان را خرد نمى کند، عواطف شما را جریحه دار نمی سازد و براى حفظ محبت و اتحاد و وحدت شما از این طریق کوشش مى کند. در حالى که اگر او فورا پرده ها رابالا می زد، و دروغگویان را رسوا مى کرد، دردسر فراوانى براى شما فراهم مى آمد، علاوه بر اینکه آبروى عده اىبه سرعت از بین مى رفت و راه بازگشت و توبه بر آنها بسته مى شد، و افراد آلوده اى که قابل هدایت بودند در صف بدکاران جاى مى گرفتند و از اطراف پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) دور مى شدند. ⬅️یک رهبر مهربان و دلسوز، و در عین حال پخته و دانا، باید همه چیز را بفهمد، ولى باید بسیارى از آنها را به روىخود نیاورد، تا آنها که شایسته تربیت هستند، تربیت شوند و از مکتب او فرار نکنند و اسرار مردم از پرده برون نیفتد .. این احتمال نیز در معنى آیه وجود دارد که خداوند در پاسخ عیب جویان مى گوید: چنان نیست که او گوش به همه سخنان فرا دهد، بلکه او گوش به سخنانى مى دهد که به سود و نفع شما است، یعنى وحى الهى را مى شنود، پیشنهاد مفید را استماع مى کند و عذرخواهى افراد را در مواردى که به نفع آنها و جامعه است مى پذیرد. ✳️ یعنى در واقع پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) دو گونه برنامه دارد: 1⃣یکى برنامه حفظ ظاهر و جلوگیرى از پرده درى 2⃣ دیگرى در مرحله عمل. در مرحله اول به سخنان همه گوش فرا می دهد، و ظاهرا انکار نمى کند، ولى در مقام عمل تنها توجه او به فرمانهای خدا و پیشنهادها و سخنان مؤ منان راستین است ، و یک رهبر واقع بین باید چنین باشد، و تامین منافع جامعه جز ازاین راه ممکن نیست. خداوند متعال در برابر این اهانت منافقان، چهار ارزش را برای آن حضرت بیان می کند: 1⃣ گوش دادن پیامبر به نفع شماست چرا که از صفات یک رهبر آگاه سعه صدر ، گوش دادن :" أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ " به حرف همه گروهها، برخورد محبت آمیز با آنها، عیب پوشی و بازگذاشتن راه عذر و توبه برای مردم است. 2⃣ هیچ کس در حد پیامبر ایمان واقعی به خداوند ندارد. :" یُؤْمِنُ بِاللَّهِ " 3⃣ مومنان را باور دارد، اگر مومنی خبری داد سخن او را تصدیق میکند. :" یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ " 4⃣ رحمت است برای ایمان آورندگان، گر چه پیامبر برای کل جهانیان رحمت است ولی :" رَحْمَهٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا " بهره برداری از این رحمت، مخصوص اهل ایمان است ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin