📚 انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی ؟؟؟!!!! مرحوم روحانی صاحب منتقی الاصول منکر برائت عقلی است ایشان فرموده: باید دید عقاب اخروی چه کیفیتی دارد در این زمینه سه قول وجود دارد... مسلک اول تجسم اعمال است حال عمل نسبت به ثواب و عقاب اخروی مثل بذری است که بعد به کمال می‌رسد و به تعبیر ایشان تجسم پیدا می‌کند. بنابراین معصیت متجسم می‌شود و مثلا عقرب می‌شود. مسلک دومی که ایشان تبیین کرده اثر وضعی بودن عقاب است شبیه موتی که مسبب از سم باشد مسلک سوم هم قرار دادی بودن عقاب است که عقاب فعل اختیاری مولا است ... طبق مبنای اول و دوم قاعده ی قبح عقاب بلا بیان اساسی ندارد زیرا اصلا عقاب فعل اختیاری مولا نیست تا متصف به قبح شود بلکه امری تکوینی است ... طبق مبنای سوم نیز ما ملاک جعل عقاب مولا را نمی‌دانیم؛ زیرا در دنیا ملاک عقوبت‌ها تأدیب است ... اما این ملاک برای عقاب در آخرت معقول نیست... تشفی خاطر هم که در حق باری تعالی محال است. کسانی هم که بنای عقلاء را از باب مشهورات می دانند، برای حفظ نظام عقلاء منشی خاص دارند مرادشان نظام دنیاست لذا نمی توان برای نفی عقاب در آخرت به آن تمسک کرد. علاوه بر اینکه بازگشت قبح عقاب بلا بیان به قبح ظلم است وظلم در جایی متصور است که تضییع حقی صورت بگیرد و عباد نسبت به خدای سبحان هیچ حقی ندارند لذا عقاب آنها مصداق ظلم نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2079