💠 معنای «أکل طیّب» و ارتباط انسان با غذا 🔻 یکی از آیات به ما اشاره کرده است که «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» (اى پيامبران! از پاكيزه‏ها بخوريد و كار شايسته كنيد. (مومنون، ۵۱)) «اکل طیب» بکنید، سپس عمل صالح انجام بدهید. 🔸 ما طیّب را نمی‌شناسیم. حداقلش این است که بعضی از آقایان فرموده‌اند: آن نوع ارتباطی است که انسان با غذا پیدا می‌کند. البته غیر از جریان حلال بودنش است. 🔹 حس ذائقه یکی از ورودی‌های غذا به بدن است. ما روی چه حسابی غذا می‌خوریم؟ ما انسان هستیم و گرسنه می‌شویم. حیوانات هم گرسنگی پیدا می‌کنند. غذا می‌خوریم و سیر می‌شویم. سیری‌ای که حیوانات هم پیدا می‌کنند. 🔸 ما اگر خواستیم بیشتر از این روی خودمان کار کنیم، باید این غذا در ذائقه‌ی ما و در دهان ما ترجمه بشود. با حس‌های ذائقه‌ی ما ارتباط برقرار بکند و بتوانیم ترجمه کنیم. غذا از درون دهان می‌رود و قابل درک به حس حیوانی باشد. قابل ترجمه و قابل ارتباط باشد. 🔹وگاهی هم یک غذا خیلی خوشطعم است به خاطر ادویه‌جات مختلفی که گاهی به آن می‌زنند ولی قابل ترجمه نیست. این نمیتواند پایه‌های عمل صالح را در ما تقویت کند. 🔸 من یک انسان هستم یک بخش و یک حس از حس‌های متعدد من ذائقه‌ی من است ولی این فیلتر دارد. خدای متعال این را برای رشد من قرار داده است. ارتباط من با همین یک حس باید خیلی بیش از اینها باشد و غالباً نداریم و در طول زمان هم بیان نشده است. 🔹 «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» نوع ارتباط انسان با غذا و اینکه با شرایط خورده شود باعث می‌شود که غذا به تصمیم‌ها، به رشد و حتی برای عبادت کمک کند. ما حتی با یک حسّمان هم ارتباط برقرار نکردیم و نتوانستیم برقرار کنیم و داریم زندگی معمولی می‌کنیم. این رشدآور نخواهد بود. مسائل حس‌های دیگر هم جداست. 🔸 در این پنج حس ظاهری به گونه‌ای اعجاز نهفته است که اگر سه، چهار حس آن باطل بشود، یک حس کافی است که یک انسان را از همه جهت به رشد برساند. کد ۸۳۶ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌