إن الإسلام بدأ غریبا و سیعود غریبا، فطوبی للغرباء رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «إن الإسلام بدأ غریبا و سیعود غریبا، فطوبی للغرباء» 🔻سید رضی گوید: این سخن از استعاره های زیبا و مجاز های شگفت انگیز و بدیع است. پیامبر خدا اسلام را در آغاز ظهور به شخص غریبی که یار و یاوری ندارد و شهر و دیارش دور است تشبیه فرمود، زیرا اسلام در ابتدای پیدایش خود این چنین بود و بعدا پایه های آن استوار و استخوان بندی اش محکم شد و یاران فراوانی یافت و استقرار پیدا نمود. "سیعود غریبا" یعنی اسلام در اینکه عمل کنندگان به احکام و برپادارندگان مقرراتش کم خواهند شد به حال اول خود بازمی گردد نه اینکه - العیاذ بالله - نشانه هایش محو شود و آیاتش کهنه گردد(📚المجازات النبویة ص ۳۲ و ۳۳) 🔻ابن ابی الحدید در ذیل خطبه ۱۸۲ گوید: "هو مغترب إذا اغترب الإسلام" می گوید این شخص خود را پنهان می کند و آن هنگام که اسلام غریب شود، آن را حمل می کند، و اغتراب اسلام آن است که فسق و فجور بر صلاح و عدل غلبه کند؛ گفت علیه السلام: اسلام با غربت آغاز شد و به زودی به غربت بازمی گردد. "إذا اغتربت الإسلام" یعنی هنگامی که اسلام غریبی مقهور گردد و سینه بر زمین خوابانده عسیب خویش را به زمین می چسباند و برخاستنی ندارد. "بقیة من بقایا حججه، خلیفة من خلائف انبیائه" یعنی اسلام برمی گردد، یعنی از بقایای حجت های اسلام و خلیفه ای از خلیفه های پیامبران اسلام 🔻علامه مجلسی گوید: "إن الإسلام بدأ غریبا" یعنی در زمانی که کفر رواج داشته و تعداد اهل اسلام و نیز کسانی که آن را می‌پذیرفتند کم بوده، شروع شده و باز هم در زمان قائم علیه السلام، زمانی که اسلام و ایمان منقطع می‌شوند، به غربت خواهد افتاد، پس خوشا به حال آنها که در آن برهه یا در هر دو برهه پیرو حق اند. در نهایه در این باره آمده است: "اسلام غریب آغاز شده و به همان حال آغاز باز خواهد گشت؛ پس خوشا به حال آن ها که غریب اند" یعنی: اسلام در آغاز کارش، از جهت کمی مسلمانان، مانند غریب های تنها که خانواده اش پیش او نیستند بود، و باز هم غریب خواهد شد؛ یعنی در آخرالزمان، تعداد مسلمانان کم می شود و مانند غریب ها می‌شوند، پس خوشا به حال غریب ها! یعنی بهشت از آن مسلمانانی است که در اول اسلام و آخرالزمان هستند. آنها به این جهت ممتاز شده اند که بر اذیت کافران صبر می‌کنند و مسلمان باقی می‌مانند (📚بحار ج 25) 🔻طه محمد استاد دانشگاه الأزهر گوید: این حدیث را سیوطی در الفتح الکبیر آورده و می گوید: مسلم از ابن عمر آن را نقل کرده است. و صاحب کشف الخفا گوید: این حدیث مشهور یا متواتر است. 🔻دانشمند بزرگوار معاصر سید هبة الدین شهرستانی احتمال داده که ظهر غریبا یعنی اسلام ابتدا از فرط شگفتی عقل ها را حیران نمود. و منظور از سیعود غریبا هم این است که مجد و عظمت ریشه دار و حیرت انگیز خود را باز می‌یابد.