⚡️پاسخ به همه نیازهای تمدنی از طریق کتاب و سنت ممکن است! 👌برای فهم دائره رجوع به دین، باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع استنطاق و پرسش داشته باشیم. در حوزه گستره دین دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد: 👌دسته اول روایات به ما می گوید: علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت و جود دارد و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود می تواند به کتاب و سنت رجوع کند. به عنوان مثال: جناب سدیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ (کافی - جلد ۱). همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ ، حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ. (کافی جلد ۱) 👌برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفته اند: که این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛ بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع تا زمان ظهور امام علیه السلام دسترسی به این علم تام برای انسان میسور نیست!! اگرچه این استدلال را مخدوش می دانیم؛ ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانسته اند. 👌به عبارت دیگر در دسته دوم روایات بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است: به عنوان مثال جناب کمیل از امیر المومنین علیه السلام نقل کرده اند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ.. (بشارة المصطفي). همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱) 👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است. 👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین مبانی طبقه بندی فقهی علم - سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - قم @olgou4