⚡️دروس استنباطی مدرسه هدایت چه می گویند؟ 👌دروس استنباطی (دروس سطح سوم مدرسه) مدرسه هدایت عمدتاً به چهار پرسش اصلی در حوزه تفقه پاسخ می دهند. 👌پرسش اول دروس استنباطی به تحلیل تکاملی مسئله صدور می پردازد. در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین ساختار سازی امام علیه السلام برای دستیابی مردم به هدایت و علم می پردازیم. به عبارت بهتر امام علیه السلام برای انتقال هدایت خود به مردم همه اعصار، از روش های خاصی استفاده می کند. تأکید امام علیه السلام بر مسئله کتابت حدیث یکی از شناخته شده ترین روش های امام برای انتقال هدایت به مردم عصرهای مختلف است. (رجوع شود به نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی) 👌پرسش دوم دروس استنباطی به تحلیل روش های درایه و تدبر در آیات و روایات می پردازد. اصول ۹ گانه فقه البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش می دهند. یکی از این قواعد کاربردی، قاعده "نظام مقایسه" میان رشد و غیّ است. به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛ حتماً باید آن را با بدعتی مانند هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی و پس انداز با تعریف کینز مقایسه کنیم.[۱] بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ مزیت مناسک شارع نسبت به دیدگاه های عرفی و سکولار تبیین نمی شود و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا می شوند. به کارگیری قواعد اصولی فقه البیان در فرآیند استنباط، ابزاری برای کشف معقولیت حدیث و آیه محسوب می شود و طلبه را از دستگاه های دانشی و فلسفی ضعیف و ناقص بی نیاز می کند. (رجوع شود به قواعد اصولی فقه البیان) 👌پرسش سوم دروس استنباطی به تبیین چگونگی نشر و ابلاغ حدیث و آیه می پردازد. نشر علم دارای ساختاری چهار بعدی است و به گسترش گفتگو حول حدیث و آیه می انجامد. ۱- مدیریت خبر برای اهل علم، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی، ارکان اصلی نشر علم محسوب می شوند. یکی از آفت های نشر علم در مدارس علمیه امروز، استفاده از ابزار های مدرن نشر و یا اکتفاء به شیوه های تک بعدی نشر علم است. (رجوع شود به نظریه فقهی چرخه چهار بخشی تحریک فکر) 👌پرسش چهارم دروس استنباطی مدرسه هدایت، به تبیین چگونگی اثبات اصل جامعیت اسلام می پردازد. بهترین روش برای اثبات جامعیت اسلام، ارائه یک تبویب جدید فقهی به جامعه است. (ارائه طبقه بندی جدید از علم) ارتباطی مستقیم میان تبویب های فقهی و احساس عمومی نسبت به جامعیت اسلام وجود دارد. به عبارت بهتر به هر میزان تبویب های فقهی گسترده تر و مرتبط تر با مسائل جامعه باشد؛ جامعه رجوع بیشتری به آیه و حدیث خواهند داشت. ارائه تبویب عصری از آیات و روایات، در حکم نمایشگاه و ویترین برای حوزه های علمیه محسوب می شود و نباید معرفی آیات و احادیث را با تبویب های قدیمی انجام داد. (رجوع شود به نظریه طبقه بندی فقهی علوم) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دروس استنباطی مدرسه هدایت - یک شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم @olgou4 [۱]. نظام مقایسه میان انفاق و هدایت نقدینگی